- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
436

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Patti, 1) Adelina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vid denna tid befunno sig makarne
Patti med sina fyra barn i en
bekymmersam ekonomisk ställning, hvarför man
beslöt draga nytta af den lilla Adelinas
utomordentliga talang. Sedan man låtit
henne erhålla sångundervisning under ett
år, uppträdde hon för första gången
offentligt å en konsert i New-York. Hon
var då endast 7 år, och så liten att man
måste ställa henne på ett bord, men
framgången var storartad. För en del af
denna lär hon haft att tacka den
omständigheten, att hon fick taga med sig sin
docka, utan hvilken hon ej ville sjunga en
ton. Man beslöt nu företaga en
konstresa för att omsätta underbarnets lysande
gåfvor i klingande mynt och under
loppet af två år uppträdde Adelina på ej
mindre än 300 konserter. Dessa gåfvos i
de flesta större städer i Nordamerika,
Filadelfia, Boston, Washington m. fl. samt
i Mexiko, hvarefter resorna utsträcktes
till Cuba.

Man beslöt ändtligen låta den lilla
Adelina hvila sig och i stillhet utbilda sig
för konstnärligare uppgifter, så att hon
en gång skulle kunna beträda tiljan. Man
anförtrodde henne åt hennes svåger,
Maurice Strakosch, (gift med Amelia Patli),
den samma som med åtskilliga utmärkta
artister vid flera tillfällen besökt vårt
land, senast med den amerikanska
sångerskan Thursby och med Kristina Nilsson.
Lyckligtvis hade de ansträngande resorna
och det alltför tidiga offentliga
uppträdandet ej skadat Adelinas härliga
stämma och efter tre års allvarliga studier
debuterade hon den 24 November 1859 i
New-York såsom Lucia i Donizettis opera
af samma namn. Guldtimbren i hennes
röst, den konstnärliga utbildningen, den
lätthet hvarmed hon vokaliserade,
hennes ungdomliga behag och öfriga
framträdande goda egenskaper bidrogo att
bereda henne en glänsande framgång, som
utsträckte sig öfver V/2 år. flon erhöll
efter denna tid anställning vid
Covent-Garden-teatern i London, der hon
uppträdde den 14 maj 1861 såsom Amina i
Sonnambula. Den engelska publiken
mottog henne med verklig hänförelse och
ekot af de stormande applåderna trängde
till Paris, der hon nu uppträdde den 19
November 1862 å Théátre Italien i
nyssnämnda parti. Det dröjde ej länge,
förrän hon var Parispublikens afgud. Sedan
Malibrans tid hade man ej bevitnat en
så hastigt vunnen seger och så storartade
triumfer.

M:lle Patti qvarstod vid italienska
operan i Paris till 1870, men tillbragte hvarje
sommarsäsong i London. Hon uppträdde
i Paris i operorna Lucia,Barberaren, Linda^
Traviata, Don Pasquale, Rigoletto, Marta,
La gazza ladra, Don Juan, Ernani,
Kärleksdrycken, Puritanerna, Trubaduren,
Jeanne d’Arc m. fl. I London lät hon
höra sig i operorna Faust, Romeo och
Julia, Hugenotterna, Moses, Nordstjernan,
Regementets . dotter, Semiramis m. fl.
Hvarje dag ökades hennes rykte, som
redan i början tagit ovanliga proportioner.
Den eljest ganska stränge kritikern Scudo
skref efter hennes första uppträdande i
Paris bland annat: "Hon tager sig
förtjusande ut, denna m:lle Patti, med sin lilla
figur. Hon ser lycklig ut, intelligens och
lif stråla i hennes anlete snarare än
skönhet. Hennes drag upplysas af ett
vackert ögonpar och det hela krönes af ett
yppigt svart hår. Hennes stämma är en
hög sopran af mer än två oktavers
omfång-, ty den sträcker nig från ettstrukna
c till trestrukna f. Denna röst, som eger
en härlig, något metallisk klangfärg och
gör samma intryck på örat som det
elektriska ljuset på ögat, är af en underbar
smidighet och den unga sångerskan gör
dermed hvad hon vill. Diatoniska och
kr.omatiska löpningar, arpeggios af alla
slag, staccatos, farliga hopp, drillen i
synnerhet, som hon förbereder väl och som
hon låter långsamt tindra såsom en
ljuspunkt under en mörk natt, alla dessa
vo-kaliseringens konstgrepp utföras af m:lle
Patti med ett småleende på läpparne och
utan minsta ansträngning. Hon sjunger
med eld och hänförelse samt med en
ungdomlig värme, som omedelbart griper och
bländar åhöraren. Hon spelar som hon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:47:34 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0440.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free