- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
449

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pettersson ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

449

drag och glänsande teknik hafva
förlänat honom en framskjuten ställning bland
Englands violoncellister. Å
kammarmusikens område säges han stå utan
medtäflare. Harf har äfven skrifvit flera
kompositioner för sitt instrument.

Picchiantini, Luis, italiensk
guitarrvirtuos, tonsättare och musikskriftställare,
född i Florenz 1786. Erhöll sin
musikaliska utbildning af Dismar Ugolini,
professor vid akademien för de sköna
konsterna i nyss nämda stad. Gjordt
omfattande konsertresor genom
Frankrike,Tyskland och England, och väckte öfverallt
största uppseende med sitt guitarrspel.
Han uppnådde en hög ålder. Till sist
slog han sig ned i Italien, der han slöt
sina dagar. Hans guitarrstycken spelades
på sin tid ganska flitigt. Han var
redaktör för Gazetta musicale di Milano.
Har äfven utgifvit några musikliterära
verk.

Piloty, Ferdinand, historiemålare
född i Munchen 1828, yngre broder till
den berömde Karl von Piloty, utbildade
sig under Karl Schorns ledning och tog
starkt intryck af sin broders konst. Han
har målat freskobilder i Landsberg och
Munchen samt historiemålningar. Mest
känd är han dock genom sina
teckningar till den af Cotta utgifna
praktupplagan af Schillers "die Glocke" samt till
Shakespeare- och Schiller-galleri.

Hans broder Karl von Piloty, föddes
1826 Munchen, studerade först hos fadern,
en känd litograf, sedermera under
ledning af Schnorr och Schorn. Hans första
taflor gjorde föga uppseende. Det var
först då han år 1852 besökt Paris och
Belgien och tagit lifliga intryck af den
franska och den belgiska konstens såväl
uppfattning af historiska motiv som
tekniken i måleriet — Delaroche i Paris och
Gallait i Bruxelles tyckas hatt största
inflytandet på honom — som han började j
bryta sig väg. Stort rykte fick "Am-1
man" (1853). hans första tafla i den nya
riktningen, den koloristiskt realistiska.
Den prisades för gripande sanning och
glänsande teknik i stoffernas behandling.

Hans nästa arbete, "Stiftandet af den
katolska ligan", måladt för Maximilianeum,
blef typiskt för den riktning han slagit
in på. Teatraliskt patos och mästerlig
teknik utmärkte såväl denna som hans
följande tafla, "Gottfrieds af Bouillon
intåg i Jerusalem". Deremot väckte "Seni
vid Wallensteins lik" (1855, finnes i "Nya
Pinakoteket) endast beröm, och den bilden
anses af mången för Pilotys bästa verk.
Följde sedan "Nero vid Romas brand",
"Galilei i fångelset" (museet i Köln);
"Wallensteins tåg till Eger",1 en liten
ka-raktersfull bild, vidare den för sin
mästerliga komposition bekanta "Cæsars sista
stunder" samt freskerna i Maximilianeum.
Ännu större rykte nådde den väldiga
framställningen af "Tusnelda i
Germanicus’ triumftåg" (i Nya Pinakoteket), en
bild som likväl trots sina stora
förtjenster knappast går iri från förebråelsen
att vara en praktfullt iscensatt effektscen
ur någon opera snarare än en strängt
historisk framställning. Bland Pilotys
nyaste arbeten äro att märka
"Girondi-sternas sista vandring den 31 oktober
1793", "Under arenan" samt den stora
väggmålningen "Munchens historia" i
stadens rådhussal.

Piloty har ett i hög grad ansedt namn
äfven som lärare, som medelpunkt för
den sydtyska konsten i vår samtid. Hans
betydelse var, att han förde in i det tyska
måleriet en vida större realism än hvad
man före hans tid träffade derstädes,
äfvensom att han höjde den tyska
tekniken och särskildt känslan för färgen iså
hög grad. Ehuru det band, som förenar
honom och hans talrika lärjungar, är
mindre ai andlig art än af rent teknisk,
är hans betydelse för det yngre
konstnärsslägtet likväl af stor betydelse. Vid
hans "mästareskola" ha studerat
konstnärer sådana som Lenbach, Makart,
De-fregger, Liezen-Mayer, Griitzner, Mathias
Schmid och flera. Af svenska konstnärer
har Rosen, Perséus, Hellqvist m. fl.
studerat under Pilotys ledning.

Piloty blef 1874 direktör för akademien
i Munchen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free