- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
457

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pradher ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

457

kretsar. Hans teknik hade nått en säll-1
sy nt utveckling, särskildt ifråga om snabba i
löpningar och briljanta passageverk, som
han utiörde helt och hållet i Thal bergs
manér. Denne mästare hade visserligen
aldrig varit P:s lärare, men hans spel
hade, som sagdt, utöfvat det största
inflytande på honom. Ja, äfven som
tonsättare lät han sig påverkas af Thalberg.
Hans kompositioner och pianosaker
representera ett högst betydligt antal och
bestå, liksom Thalbergs, hufvudsakligen
af salongsstycken och fantasier öfver
populära operamotiv. Alla äro de särdeles
välklingande, briljanta, ehuru endast
medelsvåra; blott få af dem taga en högre
färdighet i anspråk. Något djupare
innehåll ega de icke — de voro
salongsstycken rätt och slätt, och voro sålunda lika
eftersökta af publik som förläggare. P.
kunde också tillbringa sin lefnads afton
under ganska goda förhållanden. Han
dog i Paris 1863.

Puttner, Joseph Karl Barthol., tysk
marinmålare, född i Plan i Böhmen 1821,
hade till en början sysselsättning på en
porslinsfabrik, begaf sig sedan till Wien,
der han genom sin talang att teckna
förtjenade sitt uppehälle, tills han blef
ritlärare hos grefve Zichy i Ungern och
kom i tillfälle att idka studier efter
naturen. Då han 1846 reste till Italien för
sin vidare utbildning, blef hansa betagen
af hafvets åsyn, att han beslöt sig
uteslutande för marin målningen. Efter ett års
vistande i Rom, återvände han till Wien
och erhöll såsom dess ende dåvarande
marinmålare en mängd uppdrag. Särdeles
afgörande för honom var en resa till
Hamburg (1850), der en rik skeppsredare lät
honom (1851) företaga en lång resa
omkring Kap Horn till Valparaiso, till flera
öar i Stilla oceanen och tillbaka öfver
Valparaiso till det inre af Sydamerika och
Kordillererna, vidare färdades han efter
Sydamerikas vestkust öfver Panamanäset
till Vestindien och Nordamerika samt
derifrån öfver England till Hamburg och
åter till Wien. Han utförde nu en mängd
taflor som dock ej alla kunna betraktas

såsom omedelbara frukter af denna resa
nämligen "Storm på hafvet" och
"Skeppsbrott vid Kap Horn" (1854,
Belvedere-galleriet), från Venedigs laguner (1857),
sjöslag vid Helgoland (1864), sjöslag vid
Lissa (1866), månsken på stranden, fartyg
i bränning, Hallstäthersjön, åsknatt på
Traunsjön,vid kusten af Normandie (1873),
och den något excentriska taflan från
Sorrentos kust.

Puvis de Chavannes, Pierre, fransk
målare, är en originel och nära nog
ensam stående företeelse i Frankrikes konst,
en representant för "le grand art", för
stora och enkla tankar, dem han gifver
en lika enkel, man kunde säga tarflig
form. Det är i hans väldiga taflor en stil
som ger ett egendomligt, ibland rent af
löjligt intryck, men som dock bär en viss
storhet inom sig. Hans teknik är
alldeles motsatt vår moderna, och af
realism finnes ej ett spår hos honom. Man
har kallat honom det klassiska
herdelifvets målare ("peintre de la vie pastorale")
och sagt att hans taflor äro ljufva idyller.

Han är lödd i Lyon 1824, var elev af
Couture och af Ary Scheffer. Flertalet
af hans många arbeten finnas i iranska
museer eller offentliga byggnader. Han
målade såväl historiska dukar "Charles
Martel återkommer som segrare till sin
hufvudstad", som allegorier "Kriget och
freden". "Arbetet och hvilan",
"Sommaren", "Hösten" m. fl., och religiösa
bilder: "Den förlorade sonen". Till
smyckandet af Pantheon i Paris har han bidragit
med sin väldiga fresk "Den heliga
Genovevas barndom", och 1882 erhöll han
parisersalongens hedersmedalj för sin
"Lu-dus pro patria", en framställning af
spartanske ynglingar, öfvande sig i
vapenlek.

Puzzi, Giovanni, utmärkt virtuos å
horn, föddes i Parma i slutet af förra
århundradet. Visade redan tidigt en
betydande färdighet å nämda instrument, med
den framgång att han under gynsammaste
auspicier lät böra sig å Europas
förnämsta musikorter. Han dog i London 1876.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free