- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
477

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Remmers ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

477

Paris, der han 1844—46 arbetade i
Cogniets atelier, hvilken utöfvade stort
inflytande på honom. Från 1847—49
dröjde han i Rom, senare besökte han flera
gånger Frankrike och Italien, 1861
Egypten och 1873 Krim. Sedan han första
gången återkommit från Rom, utförde
han i nordiska salen af Nya museet i
Berlin tre af frisbilderna i stereokromisk
teknik (Balder, valkyriorna och Vallhall)
och redan dessa voro ett prof på hans
utomordentliga koloristiska talang. Snart
härefter utstälde han på julexpositionen
för transparangmålningar en tafla: Jairi
dotters uppväckande, hvilken blef så
omtyckt af konungen, att han uppdrog åt
R. dess utförande som oljetafla i stort
format. Taflan, fullbordad 1856,
framkallade en väldig entusiasm såsom
första alstret af den realistiska
uppfattningen af bibliska motiv och såsom ett
glänsande prof på den moderna franska
skolan, ehuru den icke är fri från
Parisskolans egna teatraliska anstrykning. 1856
utförde han äfven sitt första lyckade
porträtt, som redan då var utställningens
perla i detta fack. 1859 erhöll han i
uppdrag att måla de egyptiska pyramiderna
för Maximilianeum i Munchen, idkade för
den skull studier i Egypten och
fullbordade taflan 1873; den är ingen egentlig
historisk komposition, men ar mästerlig
såväl i enskildheter som i hela koloriten.
^Saknande talang för dramatiska
framställningar, är han så mycket mer
utmärkt i enstaka figurer och i porträtt,
åt hvilka han senare med förkärlek
egnat sig. Hit höra: en egyptisk qvinna,
-en odalisk, en neapolitansk fiskargosse,
zigenarflicka från Krim, och bland hans
porträtt äro de mest framstående: sultan
Abd ui Medschid, hertiginnan af
Edinburgh, kejsar Wilhelm, kejsarinnan
Augusta, den verldsbekanta helfiguren af
drottning Louise (1879, nu en prydnad
för Köln-museet) m. fl.

Rie, Bernard, tysk pianist och
tonsättare, född i Prag 1839. Hans anlag för
musik framträdde så tidigt att han redan
vid sex års ålder begynte sina pianostu-

dier. Elfva år gammal uppträdde han
med en Beethovenskonsert på teatern i
Prag. Han erhöll nu undervisning af
Alexander Dreyschock till 1856, då han
gjorde en konsertresa genom Tyskland.
Sedan han i Prag studerat komposition
för organisten G. Pitsch, begaf han sig
till Paris. Här blef han snart
fördelaktigt bekant som virtuos, men egnade sig
efter hand småningom åt lärarekallet.
Skrifvit åtskilliga genrestycken och
studieverk för piano.

Riefstahl, Carl, tysk violoncellist, född
i Stralsund 1808. Vann sitt rykte som
virtuos i Munchen och Frankfurt a. M.
1833—38. Utnämdes derefter till "kejserlig
rysk konsertmästare" i S:t Petersburg.
Sina konsertfärder utsträckte han äfven till
Sverige 1842, då han i nov. och dec.
kon-serterade dels i Stockholm (å Börssalen samt
å Stora teatern) dels i landsorten. Han
dog i Greifswald 1845. ;Han har
komponerat stråkqvartetter samt åtskilliga
violoncellsaker.

Riégo, John, skådespelare. Född d. 30
april 1852 i Moss i Norge (der föräldrarne
— fadren spanjor och modren norska —
tillfälligt vistades) kom han 1871 till
Södra teatern i Stockholm, der han dock ej
qvarstannade längre än till våren 1872,
då han engagerades hos "gubben
Fröberg", hos hvilken han var tills denne
1876 upphörde med.sin teaterverksamhet.
Öfvergick då till fru Elfforss’ sällskap
och var der tills hon hösten 1882
upplöste sitt sällskap, då R. erhöll anställning
hos August Lindberg och sedan under
ett år hos Albert Ranft. Från hösten
1885 anstäld vid svenska teatern i
Helsingfors.

R. är en god karaktersskådespelare på
det komiska området, och till hans bästa
framställningar kunna räknas
dödgräfvaren i "Hamlet", Antonio i "Figaros
bröllop", Du Fauret i "Så kallade hedersman",
Nicomédes i "Hata mig herre!" och
Vansen i "Egmont".

Rinaldi, G., italiensk pianist, vistas i
Genua. Åtnjuter i sitt hemland högt
anseende som pianist. Hans talent går i

31

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0481.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free