- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
481

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ritter ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

481

R. är bosatt i Bruxelles. Hans broder
Henri R. är blomster- och fruktmålare.

Roberg, Paul Emil Richard,
teaterdekorationsmålare, föddes i Stockholm d.
3 jan. 1823, kom i lära hos en målare i
hufvudstaden och blef gesäll i
målareembetet, men öfvade sig sedan på egen hand,
så att han ofta anlitades vid arbeten som
fordrade större noggranhet.’ Våren 1839
genomgick han en svår bröstsjukdom, och
man tillstyrkte honom en sjöresa. Han
kunde blott fara till Småland och Bleking,
uppehöll sig någon tid i Kalmar hos sin
forne mästare och återkom på hösten, då
han antogs som biträde hos
dekorationsmålaren Muller i k^teaterns verkstad. Der
arbetade han till 1843, då han vid Mindre
Teaterns uppsättning anmodades att måla
dess första dekorationer och sedan antogs
till dennas dekoratör. Det var nu han allt
mer utvecklade sitt ovanliga snille för
teatern. Flere af Blanches lustspel gjorde
till stor del lycka genom hans förträffliga
dekorationer; äfven ihågkommas scenerierna
i "Chevalier de Maison Rouge",
Fritänkar-ne i Geneve", "Klostret Castro" m. fl.
såsom i sin art de yppersta man på svensk
scen skådat.

År 1850 angreps R. ånyo af en häftig
bröståkomma, som efterlemnade betänkliga
följder. Genom sammanskott af åtskilliga
gynnare sattes han i tillfälle att på
sommaren företaga en längre resa, hvars
första mål blef Alger, och som sedan sträckte
sig till Italien, Frankrike, Schweiz, Tysk- j
land o. s. v. Denna färd blef af gynsamt ]
inflytande på hans helsa, men ännu mer
på hans konstutveckling. Öfverallt
studerade han natur och konst, teater- och
dekorationsväsen; och då han i Paris 1852
erhöll k. teaterdirektionens kallelse att i
blifva dekoratör och dekorationsmålare,
kunde han fullrustad och med nya,
kraftiga idéer skrida till sitt värf.

"Profeten" blef hans första arbete, och
det-utomordentligt lysande sätt hvarpå han
löste de många svåra uppgifterna i denna
opera rättfärdigade kallelsen och höjde
honom till rangen af en bland Sveriges
yppersta konstnärer. Nu följde en rad af |

| mästerverk, som enhälligt erkändes och
prisades af publik och kritik och allt
fortfarande haft att glädja sig åt bifall.
"Trollflöjten", "Don Juan", "Friskytten",
"Oberon", "Axel och Valborg" m. fl. vittnade
om mästarens mångsidighet, förvånande
kunskapsrikedom och fantasi samt rastlösa
flit. Det var ej blott den konstnärliga
effekten och det vårdade målningssättet man
beundrade, utan framför allt harmonien,
klarheten och glöden i det hela, den
poetiska stämningen, luftigheten och
naturtroheten på samma gång. Aldrig, ej ens
under Desprez’ dagar, hade
dekorationsmålningen intagit en så ansedd plats på
! Stockholmsscenen som under R:s ledning.

R. erhöll 1850 den k. medaljen i kon
st-akademien och blef 1854 hennes ledamot.
Dessutom var han ledamot i styrelsen öfver
Stockholms slöjdskola, der han förut varit
både lärjunge och lärare. Emellertid
krossade hans ihärdighet i arbetet hans af
bröståkommor försvagade kroppshydda.
Sommaren 1858 tillbragtehan delvis på
Gotland och syntes vid god helsa efter
återkomsten. Men på hösten uppkommo
förnyade lungblödningar och d. 25 febr. 1859
afled han, saknad och sörjd ej blott som
konstnär, utan äfven som en hjertevarm,
redbar och rikt begåfvad personlighet.

Robert, Alexandre, belgisk målare,
född 1817, gjorde sig ett namn genom
dels förträffliga porträtt, dels genom
historiska genrebilder. Af dessa finnas i
Bruxelles’ museum "Plundring af
karme-literklostret i Antverpen" och den
särdeles känsligt och med rörande enkelhet
genomförda framställningen af Luca
Signorelli målande sin döde sons porträtt,
ett af flere målare behandladt motiv,

Robert Fleury, 1) Joseph Nicolas,
fransk målare af den äldre skolan, född
1797 i Köln, kom redan som barn till
Paris, utbildade sig under Gros, Horace
Vernet och Girodet, studerade sedan i
Italien. Hans första betydande arbete var
en scen ur Bartolomeinatten (1833),
utmärkt för träffande karaktäristik,
dramatiskt lif och koloristiska förtjenster. Han
fortfor sedan att framställa historiska see-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 21:34:06 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free