- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
522

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schimon ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

522

glänsande anbud, behålla denna plats utan
utbytte den mot en professur vid
akademien i Wien, der ett fruktbart och
vidsträckt fält nu öppnades för honom både
som teoretisk lärare och som praktisk
arkitekt. Bland sina många elever införde
han de konstresor, hvaröfver ett dyrbart
album nu finnes i "Wiener Bauhutte", och
sökte framför allt i sin lärometod att bilda
lärjungen till en sjelfständigt skapande
konstnär. Som monumentalarkitekt
uppförde han 1860—62 i en egendomligt
enkel götisk stil Lazaristkyrkan, den genom
sin grund och detaljbehandling högst
intressanta likaledes götiska Fiinf
hauserkyrkan (1867—75), m. fl. Till hans vidare
verksamhet som byggmästare hör
Stephansdömen, uppförandet af det mindre
omtyckta akademiska gymnasiet och som
hans mästerverk det 1872 påbörjade nya
rådhuset i italiensk-götisk stil, en
rektangel af 154 meters längd och 124 m.
bredd med en majestätisk tornbygnad, m. fi.
2) Max, tysk landskapsmålare, född i
Berlin d. 23 Aug. 1818, elev af
dervarande akademi. Sedan han slutat vid
gymnasiet besökte han samtidigt Begås’,
Karl Krugers och Wilhelm Schirmers
ate-lierer. Frukten af hans första studieresa
till Thurin gen var en af berlinska
konstföreningen inköpt tafla från
Schwarzdalen. 1843 och 1844 gjorde han såsom
grefve Pourtalés’ följeslagare en resa] i
orienten och snart derpå företog han
andra studieresor till Sydtyskland, Italien
och de Joniska öarne, hvarför han också
till 1855 med förkärlek behandlade de
sydliga landskapen i en romantisk-idealistisk
stil och med en klar, harmonisk kolorit.
Från medlet af 50:talet har han dock
fördjupat sig i det nordiska landskapets
behag och sträfvat efter uppfattning af
idylliska stämningsstunder och efter
individualitet i behandlingen af vegetationen.
Sina motiv valde han från gränsen af
Ostpreussen och bildade dem ofta till
kompositioner af en storartad karakter och
gripande stämning, t. ex. de båda taflorna
i Nationalgalleriet: Skog och berg (1868)
och Spreelandskap i qvalmig väderlek

(1877), likaså: Regnig sommardag (muséeI
i Köln). I Nya muséet har han målat
flera väggtaflor i grekiska salen och i den
eg}’ptiska afdelningen. 1868 blef han
professor i landskapsmålning vid
konstskolan i Weimar, men utbytte 1872 denna
befattning mot en liknande vid akademien
i Königsberg, der han nyligen utfört
landskapstaflor till "Odysséen" för gymnasiets
aula i Insterburg.

3) Simon Georg, tysk violinist, född
i Detmold 1801. Han var soloviolinist
hos hertigen af Sachsen-Coburg, derpå
kapellmästare vid katedralen i Munster
samt åren 1829—32 soloviolinist i
sällskapet Felix Meritis i Amsterdam.
Efter en mängd konsertresor genom
Tyskland, dervid han rönte mycken
framgång, slog han sig ned i Halle a. d. S.
Hans kompositioner äro af foga betydenhet.

Schmidth, Hans Ludvig, dansk
målare, föddes den 2 oktober 1829 i Nakskov.
Först sedan han tagit studentexamen och
studerat medicin någon tid, bestämde han
sig för konsten och arbetade på
akademien från 1861—66; från 1867 har han
utstält danska folklifsbilder, hvilka
utmärka sig genom djup poetisk stämning och
äkta känsla, men lemna åtskilligt öfrigt
att önska i hänseende till målerisk
rikedom och teknik.

Schmitt, 1) Al vi8, tysk pianist och
tonsättare, född i Eslenbach i Baiern 1789.
Sin första musikaliska uppfostran erhöll
han af fadren, som var kantor i Obernberg.
Fjorton år gammal lät han redan höra sig
som virtuos å piano, hvarpå han studerade
komposition för André i Offenbach. Ar
1816 slog han sig ned i Frankfurt a. M.
Här utöfvade han en betydande
verksamhet som pianolärare; nn gjorde han sig
äfven känd som tonsättare. Några år
sednare bosatte han sig i Berlin, der han
likaledes vann en vidsträckt krets af
lärjungar. Kallad till Hannover som
hoforganist, stannade han der en tid, men
återvände 1829 till Frankfurt. Han dog 1866.
Utom orkester- och kammarmusikverk har
han skrifvit ett stort antal sonater, rondon,
fantasier och variationer för piano.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free