- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
529

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Scholz ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

529

i förening med- hennes aldrig svigtande
inspiration för sin konst att under årens
lopp mer och mer utveckla hennes
medfödda talang och hon intog under en lång
tid en framstående plats på
Kristianiasce-nen, af hvars publik hon också var högt
värderad. Bland hennes många och
olikartade roller kunna nämnas Emilia i
"Emilia Galotti", Marie i "Väringarne i
Miklagård", Parthenia i "Öknens son",
Hildur i A. Munchs skådespel "Kung Sverres
ungdom", (med hvilket Kristianiateatern
öppnades 1837), Ragnhild i "Svend Dyrings
Hus", Gabrielle i "Gabrielle de Belle Isle",
titelrollerna i "Charlotte Corday" och
"Drottning Margaretas sagor", Grethe i "Påk",
Dyveke i "Dyveke", Valborg i "Axel och
Valborg", Trine i "Aprilsnarrene", Viva i
"Recensenten og dy rel", förutom den
Holbergska komediens Leonoror och Pernillor,
Inom operarepretöaren har
honutförtZerli-ne i "Don Juan", Agathei "Jægerbruden",
Marie i "Regementets dotter», Jenny i "Hvita
frun" m. (1. 1832 ingick hon äktenskap med
den dåvarande, senare
aflidne,musikdirektören vid Kristianiateatern August Schrumpf
och firade 1854 sitt 25 års jubileum som
skådespelerska. Efter jubileet verkade hon
ännu i fem år, men då de nationella,
konstnärliga krafven började komma allt
starkare i ropet i den norska hufvudstaden,
beslöt hon sig att lemna platsen för
yngre norska krafter. Hon uppträdde sista
gången d. 16 mars 1860 (i Scribes
lustspel "Damernas fé") och drog sig så
tillbaka från teatern med en pension af
300 spd. Hon flyttade kort derefter till
Bergen till sin dervarande familj, i
hvilken stad hon fortfarande uppehåller sig.
Schröder, K ar 1, tysk violoncellist, född i
Quedlinburg 1848. Elev af Drechsler i
Dessau blef han vid 14 års ålder anstäld
vid hofkapellet i Sonden? hausen, reste
senare som solist med berömda
konsertkapell till Sit Petersburg, Paris m. fl. orter.
1873 förste violoncellist vid hofkapellet i
Braunschweig, och året derpå
soloviolon-cellist vid Leipzigs Gewandhausorkester,
hvarefter han gaf sig ut på vidsti ackta
konsertresor. Vid den stora musik fe sten

i Hannover, maj 1877, spelade han med
stort bifall. Har komponerat åtskilligt för
sitt instrument.

Schröder-Devrient, Wilhelmina, tysk
operasångerska, föddes i Hamburg 1804.
Fadren var baritonisten Eredrik
Schröder, modren den berömda
skådespelerskan Sophie S. Den lilla Wilhelmina
växte så att säga upp å scenen. Hon
begynte att uppträda i barnroler och
antogs vid sjutton års ålder till
skådespelerska. Hennes röstutbildning åtog sig
Josef Mazatti i Wien, vid hvars
hofteater hon var anstäld (fadren dog redan
1818). Här debuterade hon 3821 som
Pam.ina i "Trollflöjten", gasterade s. å.
i Prag och Dresden, och vardt med ett
slag en af Europas mest ansedda
sångerskor, när hon 1822 gaf en dittills icke
anad tolkning af Fidelios parti. Året
derpå tog hon engagement i Dresden
och verkade här till 1847, då hon drog
sig tillbaka till privatlifvet. Gift 1823
med skådespelaren Karl Devrient, men
detta äktenskap upplöstes redan efter
fem år. Sedan gifte hon sig två gånger:
1847 med hr von Döring (skild året
derpå) samt 1850 med en Utländsk baron v.
Bock. I följd af sitt deltagande i
maj-upproret 1849, förvisades hon från
Dresden; äfven Rysslands gränser fick hon
icke beträda, men detta förbud blef
sedermera återtaget. En farlig sjukdom
nedlade henne 1859 på sjukbädden, och
hon vårdades kärleksfullt intill sin död
af systern, fru Augusta Schönbach i
Koburg. Hon dog 1860. Fru
Schönbach-Devrients sång var ingalunda tadellös,
men hon genomförde alla sina partier
med en dramatisk lidelse, som kom en
att förgäta bristerna i hennes teknik.

Schubert, 1) Maschinka, född
Shnei-der, rysk koloratursångerska. Hon föddes
1815 i Reval, studeiade sång för Bordogoni
i Paris och debuterade 1832 å tyska operan
i London. Hon erhöll slutligen
anställning i Dresden, der hon gifte sig med
violinisten Franz Schubert.

2) Georgine, den förras dotter,
sångerska. Hon föddes 1840 i Dresden och af-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0533.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free