- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
619

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wallin, A. - Walter, Gustaf - van Beers, Jan - van Boom, Johann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skådespelerska, m:ll Bjur, och öfvertog derefter
ledningen af eget sällskap, ett af de bättre i
landsorten på 1830- och 40- talen. Efter
att flere år hafva varit direktör,
öfverlemnade han sällskapet åt Oskar Andersson
och slog sig någon tid i ro på en inköpt
landtegendom i närheten af Vexiö.
Landtlifvet blef honom dock i längden
enformigt, hvarföre han åter öfvertog ett
skådespelaresällskap och helsades på flere
ställen igen välkommen. 1 början af
1860-talet drog han sig tillbaka till
privatlifvet och. afled i Karlshamn i Januari 1882.

Walter, Gustaf, österrikisk
operasångare, född 1835 i Bilin (Böhmen).
Han erhöll sin utbildning vid
konservatoriet i Prag och anstäldes 1856 vid
Wiens hofopera, der han sedan dess
intagit en framstående plats. W. anses
vara en af de förnämste tysksjungande
tenorsångare i den finare genren och är
särskildt en förträfflig tolkare af
Schuberts Lieder.

van Beers, Jan, belgisk målare, hvars
små eleganta taflor ur det moderna
pariserlifvet vunnit en hastig popularitet i
Frankrike, är född i Lierre, började sin
konstnärsbana med att — på 1879 och
1880 års salonger — utställa historiska
taflor, bredt och kraftfullt målade. Han
slog sedan om såväl hvad ämnen som
teknik vidkommer, och målade till salongen
1881 den genom afbildningar europeiskt
ryktbara taflan "Jakten Sirene". Denna
följdes af den ej mindre populära duken,
"Embarqués", en ung herre oeh en
parisiska i en kanot ute på Seinen, samt af
flera bilder från "canotage"-lifvet i
trakten af Paris.

Van Beers gjorde sig till parisiskans
eleganta framställare, han målar henne,
ständigt modern, ständigt leende och
ogenerad, i sin vagn i Boulognerskogen,
ute på små restauranter eller vid kusten.
Mest kändt af allt hvad han gjort är
troligen bilden af den unga damen, som
ledsagas utför trappan till båten för att ro
ut till örlogsångaren, som väntar ute
på-redden — en solig bild med kraftigt ljus.

Excentrisk och ärelysten har van Beers
blifvit typen för dessa moderna målare,
som rätta sig helt och hållet efter
allmänhetens modesmak för dagen, hvars
rykte också sprides på en dag men som
kanske komma att glömmas lika fort. På
senaste tid har han, oss veterligt, ej utstält
många nya arbeten, och man spår att han
skall slå om till någon annan genre. Han
har framtiden för sig och han har en
elegant pensel. För Stockholmspubliken är
han bekant från hr Theodor Blanchs
utställning 1886.

van Boom, Johann, holländsk
pianist, föddes i Utrecht 1809. Vid
unga år öfverflyttade han med familjen till
Amsterdam. Af fadren erhöll han en
utmärkt undervisning såväl i piano som
harmoni. Genom Hummel och
Mosche-les erhöll han den slutliga utbildningen
af sin pianovirtuositet, som blef han&
egentliga fack. År 1825 företog han en
konsertresa till Danmark, och
utsträckte-färden till Sverige. I Stockholm
väckte-hans- pianospel ett sådant uppseende, att
man förmådde honom att stanna här.
Han blef också för alltid fästad på denna
plats. Sedan han länge verkat som
privatlärare å sitt instrument, kallades han
1848 till lärare vid musikkonservatoriet,
å hvilken post han verkade till det
sista året af sin lefnad. Sin egen
offentliga virtuositet hade han redan året förut
afslutat. År 1844 ledamot af musikaliska
akademien erhöll han vid akademiens
omorganisationprofessors titel 1859. Två,
år sednare gjorde han studieresa till de
förnämsta europeiska musikorterna för
att taga kännedom om
pianoundervisningens beskaffenhet. Han dog 1871. Van
Booms talent var i en viss riktning högst
betydande. Han var både i utöfning och
i lära mästare i sin konst. Hans hela
konstriktning hvilade på grunder af den
solidaste metod, genomförd med oböjlig
konseqvens. Härutur utvecklade sig
otvunget den lika storartade som ofelbara
teknik, hvilken alltid utmärkte hans
föredrag och den han äfven förstod att, i
mån af deras olika gåfvor, bibringa sina
lärjungar. För den finare musikaliska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 12:57:19 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0623.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free