- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
626

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Verlat, Charles - Vermehren, Johan Frederik Nikolai

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

försvarar sin hjord mot en örn", "Varg!
som anfallit ett får", "Apa som rakar sig
framför spegeln», samt "Striden om
bytet" — bland hans historiemålningar
plägar man utmärka ett par madonnabilder,
"bröllopet i Kana", »Gottfried af Bouillon
vid Jerusalems intagande" (i Bruxelles
museum) och "De sörjande vid Jesu lik",
som anses vara hans förnämsta
historiemålning.

1875 företog Verlat en resa till
Orienten. Efter denna färd uppträdde han med
stora målningar, hvilka ha all hans
förra kraft och bredd i föredraget och som I
äfven äro genomglödgade af orientens
brännande kolorit. En tafla sådan som hans
"Nous voulons Barrabas" utgör ett stort
och lika intressant som lysande undantag
från de vanliga traditionella
behandlingarna af bibliska ämnen. Det är i V
er-lats uppfattning och i hans penselföring
en sådan fart, ett sådant öfverväldigande
lif och en så originell kvickhet att man i
ovilkorligen ryckes med. Och de i
solgasset svettande orientaliska typerna må- I
lar han med en humor och en ingående |
karaktäristik, som gör hans arbeten ytterst
intressanta. Förutom Barra ba sta fian
plägar man som karaktäristisk för hans sätt
att se och att måla nämna en
framställning af konstnären sjelf, då han sittande
ute på en gata i Jerusalem är sysselsatt
med att måla af en inföding från den
heliga staden.

Verlat var karaktäristiskt representerad
på 1878 års verldsutställning i Paris.

Vermehren, Johan Frederik
Nikolai, utmärkt dansk genre- och
porträttmålare, föddes i Ringsted den 12 mars
1823. Hemmet var fattigt men icke förty
lyckades det dock föräldrarne att få den
begåfvade gossen in såsom lärjunge vid
Sorö lärdomsskola, der han skulle
bereda sig till studentexamen. Här lärde
han teckning af den på sin tid rätt
ansedde landskapsmålaren Hårder; efter
att ha blifvit student kom han till
konstakademien i Köpenhamn, der han
studerade en följd af år samtidigt med att
han målade under J. Roeds vägledning- |

Redan med sina första taflor, som
ut-stäldes 1847, väckte Vermehren ganska
mycket uppseende: en af dem inköptes
af Kristian VIII, en annan "En qvinna
som spinner" af sällskapet för nordisk
konst, hvilket äfven gjorde sig till egare
af hans "Reservsoldatens afsked", som
han målade kort efter sin hemkomst från
det första Slesvigska kriget, hvari han
ett års tid deltog som frivillig; nu
tillhör den dock den kungliga
tafvelsamlingen. Taflan är ggnomträngd af en
tryckt och sorglig stämning, men denna
är skildrad med utomordentlig kraft och
sanning och figurerna genomförda med
en omsorg och en respekt för detaljerna,
som inom den danska konsten blott
öfverträffats af senare verk af samme
mästare. 1851 och 1853 fulländade
Vermehren två af sina yppersta arbeten,
"Hvetebrödssäljaren" och "En ju tsk fåraherde
på heden". I dessa taflor har han
funnit sitt egentliga område: den rent
objektiva och fullkomligt opassionerade
skildringen af den enskilda fignren i den
möjligast lugna situationen. Särskildt
i "Fåraherden" är karakteristiken
förträfflig; med oförliknelig klarhet och
fullständighet har han framstält den stille,
fattige mannen med den andligen
inskränkta synkretsen. Taflans poesi
hvilar för öfrigt på dess djupa, oändliga
vemod. Som landskapsskiidring står
konstverket högt; milsvidt följer ögat
den mörka, tröstlösa ytan, som endast
afbrytes af enstaka ljungtufvor och der
de lefvande varelserna nästan tyckas
markera intrycket af stillheten i öknen
ännu starkare,

1855—57 vistades Vermehren i Italien,
der han målade enskilda figurblider, mest
dock interiörer, hedpartier och landskap;
en kort tid uppehöll han sig i Paris.
Efter sin hemkomst utförde han flera
af sina yppersta arbeten, såsom 1868
"En såningsman" och "Huslig scen från
en fattig bondstuga’7, som båda
införlifvades i den kungliga tafvelsamlingen och
af hvilka det sistnämda hedrades med
; utställningsmedaljen. 1863 köpte konung

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0630.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free