- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
668

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ås, Ingeborg - Ödmann, Arvid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Nivelle", Bergadrottningen i "Den
bergtagna" och den gamla zigenerskan i
Salomans likaledes nyuppförda
"Karpaternas ros", den sista rol, hvilken hon fore
sin utländska resa återgaf på vår k.
lyriska scen. Derefter lemnade hon
Sverige och styrde kosan till Italien, der
mademoiselle Qselio -— detta var det
konstnärsnamn hon nu antog — snart gjorde
sig fördelaktigt bemärkt å de större
scenerna, der hon uppträdde dels ensam,
dels i sällskap med en annan ung svensk
sångerska, fröken Georgina Sommelius,
äfven elev af fru Stenhammar.

Ö.



Ödmann, Arvid, operasångare, föddes d.
18 Okt. 1850 i Karlstad, der fadern är
köpman. Lallmänna läroverken derstädes hade
den unge Arvid hunnit upp i sjunde klassen
<och beredde sig just att taga
studentexamen, då ett anbud från den svenska
qvartettsångens högt förtjente främjare ,magister
Jahnke gaf en helt annan riktning åt 0:s
lif. Anbudet gälde att medfölja en af
Jahnke bildad sångartrupp på en tournée i
Amerika. Arvid Ödmann, som redan i
skolan väckt uppseende med sin präktiga
röst, tog då farväl af boken och instälde
«ig i Stockholm, der den unga
vikingaskaran samlats för att öfva sig i sångens ädla
idrott. I den unga truppen befann sig
ännu en sångare, som sedermera kom att
-egna sig åt den lyriska scenen, nemligen
hr Algot Lange.

Under vistelsen i Stockholm fördes Ö.
af den ofta lyckliga slumpen tillsammans
ined d. v. sekreteraren vid de k. teatrarne
<X Wijkander. Penne, som genast insåg
att en sådan röst icke borde släppas,
öfvertalade Ö. att ingå vid k. teatern. Efter
att ha profsjungit för direktionen, antogs
Ö. ögonblickligen till elev. Detta varpå
hösten 1871. Efter ungefär ett och ett
halft års trägna studier för Fritz Arlberg,
debuterade Ö. d. 14 februari 1873 å Stora
teatern som Tamino- i "Trollflöjten".
Enhälligt lofordade kritiken den sköna,
friska stämman — "en äkta nordisk tenor,
hög, ren och klar", uttryckte sig en af de
förtjusta recensenterna. Hans andra
debutrol var Oberons i Webers opera med
samma namn, d. 12 maj 1873 och den tredje
Ernestos i Donizettis "Don Pasquale" d.
19 november samma år. Hans första
aktörskontrakt är dateradt d. 1 juni 1875.

Emellertid var det icke förr än d. 30
januari 1878 som man började få klart
för sig hvad O. skulle blifva för den
svenska scenen. Det var vid detta tillfälle
han vid Zelia Trebel Hs sida för första
gången sjöng Fernandos parti i
Donizettis "Leonora"; han hade genomgått detta
parti under Trebellis ledning och
framkallade nu ett lika stort som berättigadt
bifall, ö. fortfor emellertid med ifver och
omsorg sina sångstudier, nu med Ivar
Hallström som instruktör. Denne utmärkte
och varmt intresserade handledare har i
högst väsentlig mån bidragit att föra Ö.
fram till den konstnärliga ställning han
nu intager. 1875 begaf sig Ö. till Paris,
der han under ett år ytterligare
fullkomnade sin utbildning hos sångläraren J. J.
Masset.

Sedan 1876 var Ö. åter fäst vid den
svenska operascenen under oafbrutet tio
års tid, hvarvid han under ferierna gjorde
en och annan tripp till kontinenten. Vid
höstsäsongens ingång 1887 gick k.
operascenen förlustig Ö:s värdefulla och
populära talang. Kulissintriger i förening
med vederbörande teaterstyrelses brist på
företänksamhet vållade att Ö. ansåg
sig handla i sin fulla rätt, då han erbjöd
sitt konstnärskap åt utländsk scen, i det
han för ett år fäste sig vid k. operan i
Kjöbenhavn, der han gjorde sin entrée som
Faust i "Mefistofeles" samt Almaviva i
"Barberaren".

Ödmanns verksamhet vid vår lyriska
scen har varit af en mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0672.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free