- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
669

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ödmann, Arvid - Öhrström, Augusta - Ölander, Pehr August

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mångsidig art. Derom öfvertygar en blick på I
hans repertoar, som inregistrerar en mängd
partier, af hvilka de flesta äro af mera
maktpåliggande natur, de äro: 1873:
Ta-mino i "Trollflöjten", Oberon i "Oberon",
Ernesto i "Don Pasquale"; 1874: de Sirval
i "Linda", riddar Tuve i "Den bergtagna",
"Nemorino i "Kärleksdrycken", Don
Octa-vio i "Don Juan"; 1875: Leander i
"Läkaren mot sin vilja"; 1876: Charlott i
"Advokaten Pathelin"; 1877: Sansquartier
i "De begge grenadiererna», Bénoit i
"Kungen har sagt det", Ta van nes i
"Hugenotterna", Wilhelm Meister i "Mignon";
1878: Fernando i "Leonora", Don José i
"Carmen", Alfredo i "Den vilseförda",
Achilles i "Iphigenia i Aulis", Erik i
"Wermländingarne"; 1879: Philemon i
.»Philemon och Baucis", Edgar i "Lucie";
1880: Radames i "Aida", Noureddin i
"Lalla Rookh", Jean i "Jean från Nivelle",
Josef i "Josef i Egypten"; 1881: Furst
Mikael i "Karpaternas ros", Fausti "Faust",
bergakungen i "Den bergtagna": 1882:
Zephoris i "Konung för en dag", hertigen
i "Rigoletto", Erik i "Silfverbröllopet", I
Alonzo i "Cora och Alonzo", Stenio i
"Hin ondes lärospån", Florestan i
"Fidelio"; 1883: Faust i "Mefistofeles",
Chape-louxi "Postiljonen frånLonjumeau"; 1884:
Almaviva i "Barberaren från Sevilla",
Romeo i "Romeo och Julia"; 1885: Sandu
i "Neaga", Horace i "Svarta dominon", I
Lohengrin i "Lohengrin"; 1886: Paul i
"Paul och Virginie", Huon i "Oberon";
1887: Walter i "Mästersångarne". Ö:s
utveckling som scenisk konstnär har gått
långsamt, men så mycket säkrare och
grundligare. Spelet vann i säkerhet och
lif med hvarje ny uppgift som förelades
honom, rösten fick bättre dramatisk färg,
styrka och fägring. Resultatet vardt ett
gediget konstnärskap^ som aldrig skattat
åt brådmogenhetens ytlighet. Bland Ö:s
populäraste uppgifter framstå: Zephoris,
Don José och Romeo. Med alla tre har
han i en verksam mon bidragit till
"Konung för en dags", "Carmens" och "Romeo
och Julias" stadfästande vid den svenska
operascenen. ö:s stämma hör till de
sällsyntare: en hög, ren och jemn tenor som
intager genom sin ovanligt klara, mjuka
och smekande timbre. Dertill är
sångsättet ytterst vårdadt och smakfullt samt
prägladt af en sann musikalisk känsla.

Öhrström, Augusta, svensk
konsertsångerska, född i Göteborg 1856. Hon
studerade sångkonsten först för
hofsångaren Berg och derpå för fru Stenhammar
samt erhöll i början af 80-talet anställning
vid Stora teatern i Stockholm, der hon
bland annat utförde Martas parti i
Mefistofeles vid operans första uppförande.
Efter två år lemnade hon scenen och
bo-I satte sig i Paris, der hon åtnjutit
undervisning af madame Laborde och utbildat
sig till en mycket och med rätta
uppburen konsertsångerska. Hon har de
senare åren vid flera tillfällen besökt
Stockholm och der gifvit omtyckta konserter#

Ölander, Pehr August, violinist och
tonsättare, föddes i Linköping den B jan.
1824. Fadren, Pehr Ö., organist i S:t Lars
församling derstädes, var en för sin tid
utmärkt violinspelare. Han gaf sonen en
god musikalisk uppfostran. Också
uppträdde denne som solist å violin redan som
skolgosse flere gånger vid konserter och
andra offentliga tillställningar. Efter
afslutade skol- och gymnasii-studier inskrefs
han som student i Upsala 1844, der han
introducerades hos akademiens dåvarande
director musices, den bekante tonsättaren
J. E. Nordblom. I dennes konstnärliga
hem fick han tillfälle att ytterligare
utbilda sig som musiker. Efter slutade
Upsalastudier begaf sig ö. till Stockholm
och ingick vid tullverket, der han sedan
oafbrutet tjenstgjorde och 1867 avancerade
till kontrollör vid
tullbevakningsexpedi-tionen, hvilken tjenst han innehade vid
sin död. Här gjorde han bekantskap
med den då som vårt lands förste
violinamatör ansedde öfverinspektor J.
Falkenholm, särskild känd som förträfflig
Haydn-och Mozartspelare. I Falkenholmska
qvar-, tetten, deri den gamle tulJöfverinspektorn
var sjelfskrifven primarius, fick nu Ö. säte
och stämma, en stor heder för den unge
I tulltjenstemannen, som här fick verka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0673.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free