- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
102

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Under och Lag - III. Naturföreteelsernas lagbundenhet - C) Kosmologien enligt nyare tidens filosofi och naturvetenskap - b) Spekulativ-empirisk uppfattning - 4. Fordringar på en naturlig förklaring af företeelserna - 5

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102
dicinen. Hos kalmuckerna tvingas sjukdomsanden af prästen att
släppa den sjuke och fara in i något annat föremål.
Likaledes tillskrifvas drömmar, storm, omväxlingen af dag och
natt omedelbart öfvernaturliga orsaker, gudar och andar.
Så småningom, när människorna hafva lärt sig att göra
iakttagelser, upptäckas likväl de naturliga orsakerna, den ena efter den
andra, och dessa undanskjuta nu de öfvernaturliga och träda i deras
ställe. I st. f. regnguden komma molnen, i st. f. jordskakaren gaser,
i st. f. sjukdomsandar kroppsliga orsaker. Hos grekerna, anmärker
Grote, funno först Thales och de öfriga Joniska filosoferna’ det falska
i att anse naturen såsom ett aggregat af gudomliga manifestationer,
hvarför de forskade efter orsaker, som vore mera regelmässiga och
begripliga. Thales afklädde Oceanus och Tethys, den homeriska
teo-goniens gudomligheter, deras personlighet och betecknade vatten
såsom urämnet, ur hvilket allt är vordet till. Dessa filosofers
bemödanden att finna en vetenskaplig basis misslyckades, men märkligt
är dock det faktum, att de sökte efter en sådan basis.
(Grote, Plato I, p. 80).
Genom folkens andliga utveckling blifva alltså de öfvernaturliga
förklaringarne af naturföreteelserna allt färre och de naturliga
förklä-ringarne allt flere. Det öfvernaturliga liknar ett villebråd, som jagas
i hälarne af vetenskaperna. Till en början finner det en tillflykt i
hvarje föremål på jorden och i himmelen; men snart jagadt ur några,
sedan ur många och sist ur alla, dör det och försvinner- I
öfverensstämmelse härmed äro folk på höjdpunkten af sin kultur otrogna.
De naturliga förklaringssätten af naturföreteelserna, vetenskaperna,
äro då de för härskande, liksom fordom förklaringen genom
gudomligheter och andar voro allenarådande.
Paul jRée, Die Entstelmng des Gewissens.
5.
Människan har absolut intet företräde framför djuret och hennes
andliga öfverlägsenhet öfver detsamma är blott relativ. Ingen enda
.andlig förmåga tillkommer människan ensam. Den andliga processen
-är hos djuren till sitt väsende fullkomligt densamma som hos
människorna. *) Buchner, Kraft und Stoff.
*) Såsom motsats härtill anföra vi följande ord ur Rousseau, Emile, IV:
Hvad! Jag kan iakttaga, utransaka tillvaron och hennes företeelser; jag kan
se all den ordning, skönhet och dygd hon innesluter; jag kan begrunda
världs-al’tets lagar och beundrande skönja den hand, som styr dem; jag kan älska
<och göra det goda, och skulle vilja jämföra mig med djuren! Du kortsynte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free