- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
104

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Under och Lag - III. Naturföreteelsernas lagbundenhet - C) Kosmologien enligt nyare tidens filosofi och naturvetenskap - b) Spekulativ-empirisk uppfattning - 8 - 9 - 10. Animism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

r
104
i sig förena två slags könsorgan (eller hermafroditer) vore det
tillräckligt att tänka sig blott en skapad individ.
Haeckel, NaturlicJie Schöpfungsgeschichte,
9 a.
Man kommer aldrig att få något vetenskapligt klart bevis för
Guds verksamhet i naturen förr än naturforskarne visat, att hela
skapelsen är ett uttryck af en tanke, men icke en produkt af
naturliga krafter. Låt naturforskarne betrakta världen från en sådan
synpunkt, och vi skola få öfverflöd af klara bevis, att alla skapade
varelser äro uttryck af Hans tankar, hvilken vi känna, älska och
tillbedja, ehuru osedd.
Agassiz.
9 b.
Organismernas naturliga system^ hvars olika gradvis stigande
grupper eller kategorier, afdelningar, klasser, ordningar, familjer, släk.
ter och arter, härstamningsläran betraktar som olika grenar af ett
och samma organiska stamträd, är enligt Agassiz, det omedelbara
uttrycket för en gudomlig skapelseplan, och då naturforskaren
upptäcker"- det naturliga systemet, tänker han ånyo Guds skaparetankar.
Häri finner Agassiz det kraftigaste beviset för att människan är
Guds afbild och Guds barn. De olika grupperna i systemet motsvara
de olika grader i utbildning, hvilka den gudomliga skapelseplanen
uppnått. Vid utkastet till och utförandet af denna plan fördjupade
sig skaparen, utgående från de allmännaste skapelseideerna, allt mer
och mer i det enskilta. Hvad t. ex. djurriket beträffar, så hade Gud
vid dess skapelse närmast för ögonen fyra olika idéer om
djurkroppen, hvilka han förkroppsligade i den särskilta byggnadsplanen för de
fyra stora hufvudformerna inom djurriket: ryggradsdjur, leddjur,
blötdjur och Stråldjur. I det nu Skaparen öfvertänkte, huru han skulle
mångfaldigt utföra dessa fyra utkast, skapade han först inom hvar och
en af de fyra hufvudformerna flera olika klasser, t. ex. inom
ryggradsdjuren klasserna däggdjur, fåglar, reptilier, amfibier och fiskar. Hvar
och en af dessa klasser, fördelades i ordningar, ordningarne i familjer
o. s. v. ända till arterna,- det specielaste slaget af Guds skapelse-
Efter Hceckels ofvan eit. verit.
10.
Animism.
Den första och förnämsta af de orsaker, som ombilda den
dagliga erfarenhetens fakta till myter, är den tron, att hela naturen är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free