- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
106

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Under och Lag - III. Naturföreteelsernas lagbundenhet - C) Kosmologien enligt nyare tidens filosofi och naturvetenskap - b) Spekulativ-empirisk uppfattning - 10. Animism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106
utan i formligen antagna lagar. De råa kukis i Syd-Asien höllo
synnerligen samvetsgrant på uppfyllandet af den enkla vedergällningens
iag: lif för lif. När en tiger dödat en kuki, var hela familjen
missaktad, ända tills vedergällning öfvats och de dödat tigern eller
någon annan sådan. Om någon slagit sig ihjäl genom att falla ned
från ett träd, måste vederbörandes anförvandter taga hämd för
honörn genom att fälla trädet och hugga sönder det bit för bit. En
konung i Cochin-China brukade ännu i senare tider när något af hans
skepp seglat allt för långsamt, slå det i järn såsom en annan
förbrytare. Här tillämpliga händelser från klassiska tider äro berättelserna
orn Xerxes, som lät gissla Hellesponten, och om Cyrus, som lät
afleda Gyndes; men en ännu ögonskenligare kvarlefva af denna tro
visar en lagligen ordnad plägsed i Athen. I Prytaneum hölls inför
domstolen ransakning med liflösa föremål, såsom en yxa, ett stycke
trä eller sten, som förorsakat en människas död utan att veterligen
någon annan människa haft sin hand med, och detta stycke trä eller
sten blef, sedan det förklarats skyldigt, under högtidliga former
ka-stadt öfver gränsen. Andan i detta egendomliga sätt att gå tillväga
visar sig i den gamla engelska lagen (formligen upphäfd först under
nuvarande regering), hvilken stadgar, att icke blott ett djur, som
dödar en människa, utan ock ett vagnshjul, som går öfver henne, eller
<ett träd, som faller på och dödar henne, är "deodand" eller "gifven
åt Gud", d. v. s. det är förbrutet och skall säljas till förmån för de
fattiga: såsom Bracton säger: "omnia quae movent ad mortem sunt
Deodanda". Dr Reid säger i sin kommentar till denna lag, att
af-sikten var icke den, att straffa tjuren eller vagnen såsom förbrytare,
utan "att ingifva folket en helig aktning för människolif". Men hans
argument visa snarare, huru värdelösa sådana ex tempore anstälda
spekulationer öfver lagars ursprung äro, alldeles såsom hans egna
•öfver detta ämne, hvilka sakna historiens och etnografiens
oundgängligen nödvändiga vittnesbörd. Ett exempel ur den modärna folktron
visar, huru denna primitiva åskådning ännu är i sin fulla blomstring.
Det högtidliga bruket att "underrätta bien", när husfadern eller
matmodern är död, är allmänt kändt i England. Men särskildt är denna
plägsed utvecklad i Tyskland; och man meddelar där den sorgliga
underrättelsen icke blott åt hvarje bisamhälle i trädgården och åt
hvarje djur i ladugården, utan hvarje säck spannmål måste äfven
beröras och hvarje föremål i hela huset skakas, på det allt må veta,
att husbonden icke mera är till.
Animismen innefattar i sig flera läror, hvilka med sådan
nödvändighet leda till personifiering, att vildar och ociviliserade folkslag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free