- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
107

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Under och Lag - III. Naturföreteelsernas lagbundenhet - C) Kosmologien enligt nyare tidens filosofi och naturvetenskap - b) Spekulativ-empirisk uppfattning - 10. Animism - 11

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

107
kunna utan skenbarligen den minsta ansträngning gifva ett bestämdt,
individuelt lif åt föremål, som vi endast kunna personifiera genom
medveten metafor och detta med den yttersta ansträngning af vår
fantasi. En idé, som går vida utöfver skrankorna för modärna
åskådningar, om ett all naturen genomträngande lif och vilja, en tro på
personliga andar, som dväljas i det vi kalla liflösa kroppar, en tro
på själavandring såväl under lifstiden, som efter döden, ett intryck
af en skara andliga väsen, som än draga fråm genom luften, än
befolka träden, klipporna, vattenfallen och därigenom förläna sådana
materiella föremål sin egen personlighet — alla dessa tankar äro
inom mytologien verksamma på ett så mångfaldigt, inveckladt sätt,
att det är en svår uppgift att bringa någon klarhet öfver alla
särskilda elements verksamhet.
Tylor, Die Anfänge der Kultur.
11.
Föreställningen om ett ursprungligen gasformigt kaos, som
uppfyllde världsrymden, är förenad med svårigheter af många slag. Men
en större svårighet och ännu olöst ligger däri att den kosmologiska
gasteorien icke lämnar någon utgångspunkt till förklaring af den
första "stöten", som förorsakade rotationsrörelsen i den gasfyllda
världsrymden. Vid sökandet efter en sådan stöt, skola vi ovilkorligen
förledas till det falska spörsmålet om "den första begynnelsen". Men
för de eviga rörelseprocesserna i världsalltet kunna vi lika litet tänka
oss någon första begynnelse som något slut.
Världsalltet är till tid och rum obegränsadt och omätligt. Det
är evigt och det är oändligt. Icke heller för den oafbrutna och eviga
rörelse, i hvilken alla partiklar i världsalltet befinna sig, kunna vi
tänka oss en början eller ett slut. De stora lagarne om kraftens
och materiens uppehållelse, som bilda grundvalarne för hela vår
naturåskådning, tillåta ingen annan föreställning. Så långt som
människans kunskapsförmåga kan fatta världen, synes denna vara en
sammanhängande kedja af materiela rörelseprocesser, hvilka betinga
en oafbruten formernas växling. Hvarje form är, såsom det tillfälliga
resultatet af en summa rörelseakter, förgänglig och kortvarig. Men
i formens beständiga växling förblifver matenen och den från henne
oskiljbara kraften evig och oförstörbar.
HcecTcel, Naturliche Schöpfungsgescliiclite.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free