- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
148

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Naturreligion och Polyteism - I. Allmänna betraktelser - 14. För vilden är allt utomordentligt Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14:8
på nu antydda sätt användes utan åtskilnad såväl på ett obegripligt
ting som på en person, hvars krafter äro obegripliga. Fidschi-öbornas
namn på ett gudomligt väsen, Kalon, betyder äfven något stort eller
underbart. Och medan Fidschi-männen i enlighet med denna sin
föreställning förklarade en boktryckarpress för en Gud, använde de
detta ord tillika på sina europeiska besökare. "Du är en Kalon".
"Dina landsmän äro gudar". Samma gäller också om Malaganerna,
som tala om sin Konung som en Gud och hvilka, såsom Ellis
berättar, kalla allt hvad som är nytt eller särskildt nyttigt eller ovanligt
för Gud. Siden, ris, penningar, blixt, åska och jordbäfning, allt detta
heter hos dem gudar. Sina förfäder och en afliden härskare beteckna
de på samma sätt. En bok gäller likaledes för en Gud och sammet
får det egendomliga tillnamnet "Son af Gud". Samma förhållande
finna vi äfven hos de människodyrkande Todas. Såsom Marshall
berättar oss om betydelsen af Dar och Swåmi (gudar, herrar) såsom
dessa ord brukas af dem, "härskar den egendomliga benägenheten
att låta allt hemlighetsfullt och osynligt så småningom utbilda sig
till Dar; bokskåp, reliker, präster föras i samma kategori, till dess
det visar sig att Dar likaväl som Swåmi i verkligheten är ett biord
till betecknande af något betydande."
Nu torde det icke längre falla oss svårt att förstå, huru
namnet gud på utvecklingens tidigaste stadier tillägges många människor
på ett sätt, som synes oss orimligt. Vildarne förstå med detta namn
icke på långt när detsamma som vi, utan använda det helt naturligt
på mäktiga personer, vare sig de äro lefvande eller döda, af den mest
olika art. Låtom oss nu kasta ännu en blick på de enskilda
grupperna af desamma.
Först göra vi början med enskilda personer, hvilkas
företrädesrätt är minst bestämd, med individer, som helt enkelt anses af sig
själfva eller af andra för bättre än de öfriga.
Ett typiskt exempel erbjuder oss de ofvan nämnda Todas. Herr
Marshall beskrifver egendomligheterna hos en Pålål, en slags helig
Milchman eller präst bland dem, och meddelar oss därvid på följ-ande
sätt ett och annat från ett samtal, som förts med en sådan. "Är
det sant att Todas hälsa solen?" frågade jag. "Ischåkli", svarade
han, "de där stackars karlarne göra det visserligen, men jag", i det
han pekade på sitt bröst, "jag, en Gud, hvarför skulle jag hälsa
solen?" Jag höll detta då blott för en yttring af en ofveisvallande
fåfänga och stolthet, men sedermera har jag haft tillfälle att pröfva
sanningen af hans ord. Pålålen är icke blott tid efter annan kärlet
som. innehåller gudomliga attributer, han är själf en gud.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free