- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
265

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den nationela moralen - II. Naturfolkens moral - A) Vildarnes moraliska tillstånd - 1. Lag och sed - 2. Sedlighet och lycka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

265
"Det antagande", säger Grey, "att människan i ett vildt
tillstånd åtnjuter tanke- och handlingsfrihet, är i hög grad vilseledande."
På Taheiti var det tillåtet för männen att förtära svinfläsk,
kött af fåglar och åtskilliga fiskar, kokosnötter och bananer. De
kunde äta af alla rätter, som offrades åt gudarne, då däremot
kvinnorna vid dödsstraff icke ens genom sin närhet fingo förorena dem.
Den eld, vid hvilken männens föda kokades, ansågs för helig, och
fick icke användas af kvinnorna. Att beröra de korgar, i hvilka
männens förråd förvarades, och att beträda de hus, i hvilka desse
intogo sina måltider, var dem vid dödsstraff förbjudet. Därför
kokades de för fruarna, döttrarna o. s. v. bestämda ringa matvarorna
vid en aflägsen eld, uppsamlades i särskilda korgar och förtärdes i
djupaste ensamhet i en enkom för detta ändamål uppförd hydda.77
Biskop von Wellington säger: "Det är ett högst oriktigt
antagande att tro, att Nyseländarne äro ett folk utan lag och ordning.
De hafva varit och äro slafvar under lag, regler och plägsed*"
En höfdings hufvud ansågs för särdeles heligt, och Shortland
lämnar en lustig berättelse om ett olyckligt barn, "som
försummades därför, att en lång tid ingen fanns, som var tillräckligt förnäm,
att klippa dess hår eller tvätta dess ansikte."
Lubbock, Die Entstehung der Civilisation.
2.
Sedlighet och lycka.
De vilda folkens lif lär oss äfven, huru det mänskliga
samhället kan existera, utan att ordningen behöfver upprätthållas af polis.
Till och med hos de mest obildade folk kan lifvet icke uteslutande
regleras genom näfrätten. Äfven hos vildarne behöfver den svagare
icke frukta att öfverfallas af den starkare och att förjagas från sin
boning. Under det uteslutande herraväldet af den starkares rätt
skulle en folkstam inom kort tid gå sin undergång till mötes. Där
födoämnen finnas i riklig mängd och krig ej utöfva sitt skadliga
inflytande, kan barbariska folks lif vara fullkomligt lyckligt och
fredligt. Infödingarne på de Vestindiska öarna, på hvilka Columbus
först landsteg, har man uppgifvit som de fredligaste och mest
välvilliga folk på jorden. Resanden Schemburgk, som af egen
erfarenhet kände de krigiska Karibernas lefnadssätt, skildrar dem, innan
de blifvit fördärfvade af den hvite mannens laster, såsom goda och
fredliga människor. Han fann hos dem harmlös glädje, uppriktig
vänskap och tacksamhet. Inom moralen hade de intet att lära af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free