- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
407

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den fria viljan. Determinism - I. Öfverblick af problemet - 3 - 4 - 5. Problemet ännu icke klart fattadt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

407
emot rättfärdiga honom för det onda, som han tillfogar människorna
emedan hon gör bruk af den sorgliga skänken af sin frihet.
Systéme de la nature.
4.
Antaga vi, att vetandet är absolut och icke relativt och att vår
föreställning om materien noga angifver för oss, hvad som verkligen
är, antaga vi vidare, att vi kände om orsafe och verkan i själfva
verket mera än en viss bestämd ordning uti tingens följande på
hvarandra, och att vi verkligen hade kunskap om nödvändigheten af
denna följd — och således om nödvändiga lagar — så inser jag för
min del icke vidare, huru vi skola undfly den ytterligaste
materialism och determinism. Ty det är dock uppenbart, att vår kunskap
orn det, vi kalla den materiella världen, är åtminstone lika säker och
bestämd, som vår kunskap om den andliga, och att vår bekantskap
med nödvändigheten är af lika gammalt datum som vårt vetande om
friheten. Vidare anser jag det bevisligt, att det är alldeles omöjligt
att visa, att något icke är verkan af en materiell och nödvändig
orsak, och att den mänskliga logiken på samma sätt icke är i stånd
att ådagalägga, att någon handling verkligen är absolut fri och
spontan. En absolut spontan handling är en sådan, som enligt
antagandet icke har någon orsak; och försöket att bevisa en sådan negation
är redan, ytligt betraktadt, absurdt. Och då det således är en
filosofisk omöjlighet att bevisa, att en gifven företeelse icke är verkan
af en materiell orsak, så skall en hvar, som är bekant med
vetenskapens historia, medgifva, att dess framsteg alltid betydde och nu
för tiden mera än någonsin betyder: utvidgning af det område, som
vi kalla materia och orsaksförhållande, och den samtidiga, gradvisa,
på alla mänskliga tankeområden följande bannlysningen af det, som
man kallar spiritualism och spontanitet.
Huxley, Tal och uppsatser.
5.
Problemet ännu icke klart fattadt.
Då dygden, såsom vi se, har att göra med begär och
handlingar, och då det är det frivilliga, åt hvilket lof och tadel ägnas,
under det man skänker förlåtelse, jå understundom till och med
medlidande åt det ofrivilliga, så torde det för moralfilosofen vara
nödvändigt att bestämma begreppet af det frivilliga och ofrivilliga. Men
äfven för lagstiftaren, som har att fatta bestämmelser rörande
belöningar och straff, är en sådan undersökning af nytta.
Den allmänna åsikten går i denna riktning: ofrivilligt är allt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0415.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free