- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
432

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den fria viljan. Determinism - IV. Determinism - 9. Det gifves ingen fri vilja - 10. Vår vilja bestämmes af tillståndet hos vår organism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

432
JB. Och var så god och säg mig den grunden.
A. Att idéen om det udda talet förr visat sig för din själ än det
jämna. Det vore lustigt, om det gåfves fall, då du vill,
emedan en orsak till viljandet finnes, och andra fall, då du vill
utan orsak. Om du vill gifta dig, märker du tydligt den
förhärskande grunden; du märker den icke, då du spelar ’’udda
och jämnt", och dock måste väl en sådan finnas äfven där.
JB. Men ännu en gång, har jag då ingen fri vilja?
A. Din vilja är icke fri, men dina handlingar äro det. Du har
frihet att handla, då du har kraft att handla.
IB. Men de inånga böcker, som jag har läst om människans
frihet–––––-
A. Äro dårskaper. Det gifves alls icke någon fri vilja. Det är ett
uttryck, utan förståndig betydelse, uppfunnet af personer,
som icke hade någon frihet.
Voltaire, Diet. philosoph.
10.
Vår vilja bestämmes af tillståndet hos vår organism.
Denna förmåga att välja är icke något bevis på människans
frihet; hon öfverlägger blott då, när hon ännu icke vet, hvilket föremål
hon skall välja bland flera, af hvilka hon påverkas. Hon befinner
sig härvid i en förlägenhet, som icke förr upphör än hennes vilja har
beslutat sig, och detta genom föreställningen om den större fördel,
som hon tror sig finna i det valda föremålet eller i den företagna
handlingen. Man ser häraf, att hennes val är nödvändigt, efter hon
icke skulle bestämma sig för ett föremål eller handling, om hon icke
hoppades att finna sin fördel därvid. Skulle människan kunna handla
fullkomligt fritt, så måste hon kunna vilja och handla utan yttre
drift och utan bevekelsegrunder, eller måste hon äga i sin makt att
förhindra dessa drifter att verka på hennes vilja. Hvarje handling
är en verkan af viljan, som nu erhållit sin fulla bestämning, och
denna bestämning kan viljan icke erhålla annat än genom en drift,
som icke står i vår makt. Häraf följer således, att vi aldrig kunna
tvingas öfver bestämningarna i vår egen vilja, följaktligen aldrig handla
fritt. Man har ansett människan för fri, emedan han äger en vilja
och förmågan att välja, men man har icke besinnat, att vår vilja
sättes i rörelse genom orsaker, som äro af oss oberoende,
väsentligen sammanhänga med vår organisation eller äro grundade i de
väsens natur, som inverka på oss. Står det i min makt, att vilja
icke tillbakadraga handen, då jag fruktar att förbränna den? Eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0440.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free