- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
590

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lycka och lycksalighet. Optimism och pessimism - II. Lycka och lycksalighet - B) Olika slag af lycka - b) olika slag af lefnadsglädje - 3. Vin - ζ. Hvarifrån kom alkoholen? - η. Vin och kristlig kärlek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

590
försök att under vintertiden förvara drufvorna kommit på den idén
att försöka förvara drufvornas utpressade saft.
Det lyckades visserligen så tillvida, att saften icke ruttnade bort
liksom drufvorna, men det lyckades därigenom att de i luften fritt
kringsväfvande, på drufvornas skal och stjälkar ädhererande
jästsvam-parne uti drufsaften åstadkommo alkoholjäsning, därigenom gjorde
saften hållbar men också ändrade dess natur från en oskyldig
läskedryck till en vätska, som kunde verka berusande. Ungefär på samma
sätt har det tillgått vid uppfinningen af andra jästa vätskor, såsom
palmvin m. m. Det dröjde säkerligen icke länge förrän de
alkoholhaltiga jästa dryckerna blefvo populära.
Af språkvetenskapens tolkningar angående betydelsen af de namn,
som i olika länder gifvits åt vinets gudom, kan man mycket väl
inse, huru forntidens folk med glädje och förtjusning hälsade de
verkningar, som alkoholen visade sig kunna frambringa.
Att däruti hämta styrka, glädje, men framför allt glömska af
jordelifvets elände blef deras högsta diktan och traktan, en sträfvan,
som ännu i dag kan röjas hos vilden, då han i "eldvattnet7’ först
och sist vill söka medvetslöshetens bedöfning, under det hans
civiliserade broder i regel stannar eller åtminstone vill stanna vid
glädjens, sorglöshetens stadium. För den som känner de vilda
folkslagens sede- och samfundslif är det kanske icke så underligt, att en
sådan sträfvan hos dem kan uppenbara sig. Där torde en
samvetsgrann domare nog kunna finna "mildrande omständigheter".
Ribbing : Nykterhetsetifc.
Vin och kristlig kärlek.
Men om än således apostelen nödgades göra många nedslående
erfarenheter af rusdryckernas missbruk, och huru strängt han än
be-ifrade detta, lät han sig dock icke däraf förmå att i kraft af någon
sin apostoliska myndighet förbjuda de kristna bruket af sådana
drycker. Därtill var honom en kristen människas frihet alltför mycket
värd. "Allt är mig lofligt’7, säger han (l Kor. 6: 12); men han
tilllägger: "men icke allt är nyttigt; allt är mig lofligt, men jag skall
icke låta mig behärskas af något". Och åter (l Kor. 10: 23): "Allt
är mig lofligt, men icke allt uppbygger." Tillämpa vi dessa
apostelens ord på den sak, som här är i fråga, så kunna vi säga, att
apostelen här gör gällande trenne inskränkningar i den kristliga
frihetens användning, inskränkningar, som i hvarje särskildt fall pålägges
hvar och en af hans eget kristligt upplysta samvete. "Icke allt är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0598.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free