- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
591

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lycka och lycksalighet. Optimism och pessimism - II. Lycka och lycksalighet - B) Olika slag af lycka - b) olika slag af lefnadsglädje - 3. Vin - η. Vin och kristlig kärlek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

591
mig nyttigt". Likasom apostelen kunde skrifva till Timoteus (l Tim.
5: 23): "Drick icke längre endast vatten, utan bruka något litet vin
för din mages och dina ofta påkommande krämpors skull", så kunna
tvärtom hälsoskäl förplikta den ene eller den andre att fullkomligt
afstå från bruket af vin och starka drycker. Med hälsoskäl kunna i
detta fall likställas ekonomiska, helst i ett icke vinproducerande land
sådant som vårt, där åtminstone en del af dessa drycker alltid
betingar ett jämförelsevis mycket högt pris. — "Jag skall icke låta
mig behärskas af något". Där därför någon vet med sig, att han
icke förmår bruka dessa ting utan att missbruka dem, m. a. o. utan
att "låta sig behärskas77 af dem, där är det i enlighet med
kristendomens grundsatser hans oafvisliga plikt att alldeles afstå från
bruket af dem. I detta sammanhang må påminnas om hvad som lästes
i l Kor. 7: 31: "De som bruka denna världen må vara såsom
brukade de henne icke, ty denna världens väsende förgås." — "Icke allt
uppbygger." Här vädjar apostelen till det, som är det förnämsta.,
"det bästa af allt", inom kristendomen, nämligen kärleken. På
apostelens tid funnos kristna, som af personliga samvetsskäl funno sig
förhindrade att äta kött eller dricka vin. Af hänsyn till dessa "svaga"
trosbröder kunde, framhåller han, "de starke" för kärlekens skull
känna sig uppfordrade att afstå från mycket, som de annars hade
full rätt. till, afstå sålunda t. ex. från ätandet af kött och drickandet
af vin för att icke vara bröderna till anstöt. I öfverensstämmelse
härmed kan man säga, att om i våra dagar någon kommit till d.en
öfvertygelsen, att han genom fullkomlig afhållsamhet från allt, hvad
vin och starka drycker heter, kan genom sitt föredöme uppehålla och
stödja den ene eller den andre, som annars lätt skulle falla för
frestelsen till dryckenskap, så är det helt enkelt hans plikt såsom kristen
människa att underkasta sig sådan försakelse för att främja nästans
väl. Hörom, hvad apostlen betygar i fråga om den kristliga
frihetens bruk och 77de starkes" och "de svages" "inbördes förhållande:
"Sen till att eder frihet icke må blifva till anstöt för de svaga ...
Därför, orn mat är min broder till anstöt, så vill jag aldrig någonsin
äta kött, att jag icke må blifva min broder till anstöt" (l Kor. 8:
9, 13). "Ingen söke sitt, utan en hvar den andres bästa . . .
Antingen I äten eller dricken, eller hvad helst I gören, gören allt till
Guds ära. Våren icke till anstöt hvarken för judar eller för greker
eller för Guds församling, såsom ock jag fogar mig i allt efter alla,
icke sökande min, utan de mångas nytta, att de må blifva frälsta"
(l Kor. 10: 24, 31 ff.). "Antagen eder den, som är svag i tron, utan
att döma öfver tankar . . . Om din broder blifver bekymrad för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0599.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free