- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
632

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lycka och lycksalighet. Optimism och pessimism - III. Optimism och Pessimism - B. Pessimism - c. Religiös och filosofisk pessimism - 5. Schopenhauer - 6. Buddhistisk pessimism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

632
annat än blott en spegelbild af omöjligheten att tvinga människans
vilja, hvars objektivitet utgör hennes personlighet. — Lika litet som
en yttre makt kan ändra eller upphäfva denna vilja, lika så litet kan
också någon främmande makt befria från de kval, som födas af
lifvet, hvilket är ett förverkligande af denna vilja. Alltjämt
tillbakavisas människan till sig själf, i bisaker liksom i själfva hufvudsaken.
Förgäfves skapar hon sig gudar för att tigga och smickra sig till af
dem det, som blott den egna viljekraften kan åstadkomma. Hade
gamla testamentet gjort människan och världen till en guds verk, så
fann nya testamentet sig nödsakadt att låta denne gud blifva
människa för att kunna lära, att frälsning och förlossning från denna
världens jämmer blott kan komma från människan själf. Människans
vilja är och förblifver det, hvarpå allt hennes väl och ve beror.
Sa-niassis, martyrer och helgon af hvarje slags tro och namn hafva
frivilligt och gärna lidit alla marter, emedan hos dem viljan att lefva
hade utslocknat; men då hälsade de välkommen förstörelsen, om
ock en långsam sådan, af denna viljas fenomen. Dock, jag vill icke
gå den senare utveckligen af mitt ämne i förväg. — Blott det
påståendet kan jag här Icke afhålla mig från att framställa, att
optimismen, där den icke tilläfventyrs är ett tanklöst pladder af sådana
personer, hvilkas trånga hjärnor icke rymma något annat än ord,
synes mig vara icke blott ett absurdt, utan ock ett i sanning rent af
skurkaktigt tänkesätt, vara ett bittert hån öfver mänsklighetens
namnlösa kval. Men ingen må här till äfventyrs tro, att den kristna
trosläran står på optimismens sida; ty tvärom brukas i evangelierna
världen och det onda såsom nästan synonyma uttryck.
Schopenhauer, D. Welt als Wille und Vorstellung.
6.
Buddhistisk pessimism.
Såvida verkligen, mine vänner, en rättskaffens lärjunge känner
lidandet, känner lidandets begynnelse, känner lidandets förintelse,
känner den väg, som förer till lidandets förintelse, så till vida, mine
vänner, har en rättskaffens lärjunge den rätta kunskapen, är hans
kunskap sann, tillhör han denna höga lära. Men hvad är lidandet,
mine bröder, hvad är lidandets begynnelse, hvilken är den väg, som
förer till lidandets förintelse? Födelse är lidande, ålder är lidande,
sjukdom är lidande, död är lidande, grämelse och jämmer, smärta,
sorg och förtviflan äro lidande, att icke få det man begär, det är
lidande, — korteligen, lifbördans fem elementer äro lidande. Detta
kallas lidande, mine bröder. Och hvad är lidandets begynnelse, mine

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0640.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free