- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
722

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Död och odödlighet. Lifvet efter detta - VII. Olika uppfattning af lifvet efter detta - B) Naturfolkens uppfattning - 5. Det tillkommande lifvets moral - C) Grunderna för odödlighetstron - 1. Utan hoppet om odödlighet måste människan duka under i allvarligare sedliga konflikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

722
gorna om de senare. Och här hafva vi åter ett exempel på denna
öfverensstämmelse mellan detta lifvets sedelag och den, som man
tillägger det andra lifvets väsen (de må nu uppfattas såsom aflidna
andar eller icke); ty de grekiska gudarnes handlingssätt, såsom
Iliaden skildrar det för oss, ådagalägger högre motiv, fullkomligt
motsvarande de högre motiven i de homeriska grekernas eget
uppförande.
Äfven i de etiska lagar, som enligt hebreerna råda i lifvet efter
detta, felas icke, såvidt vi kunna döma efter de handlingar, som
betecknas såsom Gud behagliga, en besläktad, om ock icke fullständig
öfverensstämmelse. Lydnad är här hufvuddygden. Om m^n blott
visar en sådan, så förlåtas alla orätta handlingar eller anses icke
såsom orätta. Den lydige Abraham prisas därför, att han så
beredvilligt ville offra Isak: ingen förebråelse träffar honom därför, att han
tog den blodiga uttydningen af sin dröm för en befallning från
himmelen. Det på gudomlig befallning anstiftade blodbadet på
Amale-kiterna utföres utan motsägelse af den hårdhjärtade Samuel och den
mera mildt sinnade Saul blir stillatigande fördömd. Men om ock
hebreernas Gud skildras, huru han förhärdar Faraos hjärta och
skickar Ahab genom sin profet en lögnens ande för att bedraga honom,
så måste man å andra sidan framhålla, att dessa sedelagar, som
synas härska i himmelen och i paradiset, fastän de återspegla sederna
hos ett i många afseenden ohyfsadt folk, dock tillika äro en afbild
af lagarne hos ett i sedligt afseende högt stående folk.
Rättfärdighet och barmhärtighet komma till giltighet uti moralen såväl under
detta som det andra lifvet (åtminstone efter hvad profeterna predika
därom) och detta i en grad, hvars motsvarighet icke förekommer i
de lägre folkens sedelagar.
Spencer, Den syntetiska filosofiens system § 107.
C. Grunderna för tron på odödligheten.
1.
Utan hoppet orn odödlighet måste människan duka under i allvarligare
sedliga konflikter.
Huru beklagansvärd är icke en dödligs lott, som genom
olyckliga spetsfundigheter dödat hos sig den förtröstansfulla väntan på ett
tillkommande lif. Han måste undvika att tänka öfver sitt tillstånd,
han måste lefva liksom i en bedöfning eller ock förtvifla. Hvad är
väl for den mänskliga själen förskräckligare än tillintetgörelsen och
hvad eländigare än en människa, som ser den med stark fart komma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0730.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free