Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
445
det er ikke at ta og bruke det i vel overveiet
spøk, det er ikke engang at bruke det i tanke-
løs spøk, — det er at bruke det i tankeløs
høitidelighet. ———
Svært mange godtroende mennesker har imid-
lertid faatt den opfatning, at G. K. Chesterton er
en stor spøkefugl og paradoksmaker par excellence.
| Saan stødte jeg selv tilfældigvis forleden dag i
| et Engelsk Litteraturutvalg for Gymnasiet (av
Carl Knap og H. Eitrem) paa en karakteristik
av Chesterton — den søker sin make i naivitet.
Men det er kanske ikke saa ubegripelig om mange
mennesker baade dengang, omkring 1908, og
længe efter betragtet Chestertons kristendom med
nogen mistro. Hvad folk i vore dager forstaar
ved en mands helligste overbevisning pleier sjel-
den at være nogen kilde til uavlatelig og ofte
høirøstet munterhet for sin mand. Der er ingen
mangel paa folk som kjæmper tappert for sin
overbevisning og arbeider utrættelig for sin over-
bevisning — hverken Chestertons fabelaktige flid
eller hans evig vaakne stridbarhet er noget sær-
syn. Det særsynte er at et menneskes helligste
| overbevisning ildner det som en tung og fyrig
| vin. Det hænder sjelden utenfor den konfession
| som Chesterton tilhører, og selv der er det, om
ikke saa sjeldent, langtfra nogen generel regel;
vin virker jo ikke likt paa alle konstitutioner.
Men det er imidlertid ett av de mest paafaldende
fænomener som stadig gjentar sig i kirkehistorien,
kristendommen virker slik og har gjort det siden
den første pinsedag, da bedre folk i Jerusalem
misbilligende betragtet en flok galilæiske smaa-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>