- Project Runeberg -  Evighetens hopp /
20

(1882) [MARC] Author: Frederic William Farrar
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IO

EVIGHETENS HOPP.

den antagna betydelsen af ordet »helvete» och
afser (i likhet med Tartarus i 2 Petr. 2, 4) ett
själens mellantillstånd före domen ’).

c. Ett tredje är Gehenna. Det är af den
största vigt, att detta ord rätt uppfattas, enär
det — med undantag af ett enda ställe hos
Ap. Jakob 3, 6, som för öfrigt icke innehåller
något som belyser ordets historiska betydelse —
endast blifvit användt af vår frälsare sjelf.

ståndelse, att hans själ icke är öfvergifven i helvetet (Melin:
dödsriket), icke heller hans kött hafver sett förgängelsen».

»Ordet Hades förekommer ock (Lukas’ l6:de kap.)
i liknelsen om den rike mannen och Lazarus. Det heter
(v. 23 enligt Melins riktiga öfversättning) »Som han nu i
underjorden upplyfte sina ögon» etc. Det är fördenskull
så långt ifrån att denna parabel förser den vanliga
uppfattningen med några giltiga grunder, att den snarare
uttalar sig emot densamma, enär den tydligen afser ett
mellantillstånd — såsom också Stier i sitt förträffliga arbete »Die
Worte des Wortes» medgifver — och dessutom visar, huru
snart en moralisk förbättring i detta tillstånd kan verkas
hos en själ, full af synd och sjelfviskhet. Neander går
måhända för långt, då han säger, att det är främmande för
liknelsens hela syfte att gifva oss någon ledtråd för
uppfattningen af ett tillkommande lif; men uttrycket »Abrahams
sköte» (v. 23) visar huru helt och hållet bildlig den är, och
Stier anser, att »den rike mannens qval» (ßdaavot v. 23)
afsågo att verka bättring och omvändelse. Äfven Luther,
Gerlach och andre mena, att »hela samtalet försiggick i hans
samvete».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:20:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evighopp/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free