Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FÖRORD.
25
och med använder ännu kraftigare ord, talar
om rent jordiska och förgängliga lågor.
Och om man ur den bokstafliga tolkningen
af en eller två af vår frälsares liknelser tror
sig hafva rätt att framtvinga slutsatser, åt hvilka
äfven en dylik tolkning af figurliga talesätt
icke ger något stöd, så skulle jag vilja fråga,
hvarföre man icke fäster tillbörligt afseende
vid det obestridliga förhållandet, att till och
med den obarmhertige gäldenären i en af dessa
liknelser (Matt. 18, 23—34) antvardades
bödlarne i händer, blott till dess han betalade det
han var skyldig? Och nu vill jag endast tillägga
några ord i afseende pä trenne yttranden af
vår frälsare, som, oaktadt man måhända kan
använda dem som vapen mot universalismen,
likväl på det bestämdaste tala till förmon för
de åsigter vi omfatta. Det ena af dessa är
uttalandet om Judas (Matt. 26, 24) »det hade
varit den menniskan godt (xaÅöv), om han aldrig
varit född»; det andra är maningen att rädas
honom, som kan förderfva både själ och kropp
i Gehenna (Matt. 10, 28); det tredje angår den
synd, som (enligt vår öfversättning »icke var-
*) Äfven den svenska,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>