- Project Runeberg -  Från tredje Gustafs dagar. Anteckningar och minnen / 3:1. Gustaf Mauritz Armfelt efter Armfelts efterlemnade papper samt andra tryckta källor. Armfelt och Gustaf III /
86

(1892-1894) [MARC] Author: Elis Schröderheim, Gudmund Jöran Adlerbeth, Gustaf Mauritz Armfelt With: Elof Kristofer Tegnér
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

storhertigen i sin sal ett prof af »il giuoco del ponte» eller den
fäktning, som hålles på bron emellan tvenne partier pisaner,
armerade de pied en cap och med stora klubbor. De trumfade
hvarannan grufveligen, och leken såg ganska mordisk ut, men den
slutades utan att någon blef olycklig».

*



»Omsider», skrifver Armfelt, »hade grefvens af Haga arm
förbarmande med oss. Man beslöt, att baden i Pisa nu hade
verkat tillräckligt, så att vi kunde lemna skådeplatsen för den
komedi, som vi gifvit Europa». Den 24 November skedde
afresan från Pisa genom Toscanas trädgård till Florens.

Konstskatterna i Mediceernas stad var det som där i
främsta rummet fängslade konung Gustafs uppmärksamhet; Armfelt
var vanligen hans följeslagare på vandringarna i kyrkor och
muséer. Båda voro outtröttliga; Armfelt antecknade flitigt hvad
han såg, stundom under uttryck af den högsta beundran. Från
första dagen till den sista — uppehållet räckte nära en månad
— tillbragtes tiden väsentligen med beskådande af Florens’
märkvärdigheter och mindre utflygter i grannskapet. Från sin första
morgonvandring med konungen och Sergel, omedelbart efter
ankomsten till Florens, har Armfelt antecknat: »konungen själf
visade oss vägen, ty stadens karta hade han redan i sitt hufvud».
Konungen besökte ej blott konstsamlingar och minnesmärken,
utan äfven målares och skulptörers atelierer; och lät hos den
tyske målaren Gutenbrunn måla sitt porträtt i svenska drägten [1].
Florentinska konstakademien hyllade grefven af Haga genom att
öfverlemna honom ett diplom såsom akademiens ledamot. Äfven
inköp gjordes, ehuru det, såsom bekant, taltes om

il conte di Haga,
chi molto vede
e poco paga —.


I början af sina vandringar ådrog sig den nordiske
monarken ej ringa uppmärksamhet hos de goda florentinarna. En
gång finnes antecknadt, att konung Gustaf och Armfelt, för att
undgå deras påträngande nyfikenhet, måste »springa upp för en
trappa under arkaderna i Fabbrica degli Uffizj». Armfelt fann,

[1] Tvenne tyska konstnärer med detta namn synas vid denna tid hafva
vistats i Italien. En af dem sysselsatte sig med vaxmålning. Förmodligen
var det ett miniatyrporträtt, som kungen lät måla.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:09:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/f3gd/31/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free