- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
166

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Basunahögtiden ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

låta flere gifwa sig 39 piskhugg såsom disciplin. Första aftonen
som begynner året, och föregår Tisri-dagen, säga de til
hwarandra, när de gå ifrån synagogan: “War skrifwen til et godt
nytt år,” då den andre swarar: “och Ni äfwen”. När man är hemma,
anrättas på bordet honing o. syrade bröd, och allt hwad som
bådar et rift och behagligt år. Flere gå om morgonen på dessa
twå högtidsdagar hwitklädde til synagogan, til tecken af rening
och botfärdighet. Hos Tyskarne gå någre klädde i den drägt, i
hwilken de en dag skola swepas. Den dagen läsas i synagogan
flere böner och särskilta wälsignelser. Pentateuken framtages
högtidligen ur sitt skåp, o. man läser deri för fem personer om
offret som skedde den dagen. Derefter stötes 30 gånger i hornet,
först sagta och sedan ganska häftigt; hwilket sker för at wända
tankarna på Guds dom, at skräma syndare och förmå dem til
bättring. Efter några böner gå de hem, sätta sig til bords, och
tilbringa det öfriga af dagen at afhöra några predikningar och
til några andaktsöfningar. Begge högtidsdagarne förflyta i samma
ceremonier. – För at bereda sig til B. eller begynnelsen af det
borgerliga året, kasta flere Judar sig i kallt watten, bekänna
sina synder och slå sig för bröstet. De nedsänka sig helt och
hållet, för at synas desto renare i Guds ögon. De tro at Gud den
dagen sammankallar sitt Råd ell. sina englar, och at Han uplåter
sina böcker, för at dömma alla menniskor. Då öppnas tre böcker:
lifwets bok för de rättfärdige; dödens bok för de onde; och
boken för mellansorten af menniskor, som hwarken äro afgjords
onde eller gode. I lifs- och dödsboken äro twå slags sidor: den
ena för detta lifwet, o. den andra för ewigheten: ty ofta
händer, at de onde icke straffas här i lifwet efter hwad de
förtjent, och at de rättfärdige behandlas med stränghet, likasom
hade de ådragit sig Guds wrede. Detta Guds handlingssätt gör, at
de aldrig äro säkre på sin sak, och alltid owisse om de förtjena
kärlek ell. hat. De som icke äro fullt gode ell. onde, finnas
icke antecknade någorstädes, utan Gud wäntar til
försoningsdagen, eller den 10 i året, at de då skola omwända
sig. Då fäller Han sin dom öfwer dem, antingen til lifwet eller
döden. – Basunen bör wara et wådurshorn; oxhorn är icke så bra;
det bör wara krokigt, och kan nyttjas äfwen om det woro stulet,
emedan budet at trummera och förbudet at stjäla äro twå helt
olika bud. Har hornet tilhört en Christen, får det ej nyttjas;
om det ock woro sprucket, duger det, blott sprickan går
twertöfwer; men går dem långsutåt, är det odugligt. När man är
tilsamman i synagogan, wäljes en Prest, en Levit och tre
Israeliter, at för den dagen läsa Lagen, hwarefter en af dem
upstiger, tager hornet och säger: “Wälsignad ware Abrahams,
Isaaks och Jakobs Gud, som oss helgar, och befaller oss höra
basunens ljud!” Derefter blåser han i hornet på tre särskilta
sätt, som kallas Tischrat, Taschrat och Tarast. Alle uprepa då
basunabönen, hwarefter åter stötes flera gånger i hornet, något
hwar går sin wäg, och gör et läte med munnen som skall likna
ljudet af en trumpet.

BASUS, son af Argus o. Evandra.

BATABACES, Cybeles öfwerste prest i Pessinus, kom, under
Cimbrernes krig, at förkunna Romarne det segern skulle tilfalla
dem. Emottagen af Senaten, wisade han sig för folket, men blef
ur tribunen bortdrifwen af Tribunen Aulus Pompejus och handterad
såsom charlatan. Då Aulus kom hem, angreps han få af en wåldsam
feber, at han dog på 7:de dygnet, hwilket mycket ökade
förtroendet för presten.

BATALA, en afgud på philippinska öarna, som skall hafwa skapat
allting af intet: namnet betyder Gud Skaparen.

BATALI, se FÄLTSLAG.

BATEA eller BATIA, 1. – dotter af Teuker, och Dardani maka. 2. –
En Najad, med hwilken Œbalus hade tre föner: Hippokoon, Ikarion
och Tyndareus.

BATHKOL, röstens dotter. Så kalla judiske författare den
uppenbarelsen, som Gud gifwit af sin wilja åt det utwalda
folket, sedan den muntliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free