- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
197

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Brahmaciari ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den genomträngande, och Narajan, den som rör sig på wattnet.
Dessa båda namn äro masculina, hwilket gör at denne ande ofta
kallas den förste hannen. Det är denna magt, som underhåller
ordningen i naturen.

BRAHMACIARI (Ind. Myth.) de unga brahminernes inwigning. Den
sker wid 7 års ålder, och ålägger återhållsamhet ända til 12 år;
då ordineras de å nyo o. kunna gifta sig, B. är äfwen de unge
inwigdes namn. Begge inwigningarne bestå i at gifwa Snöret (se
ordet). Ceremonien at öfwerlemna snöret åt et brahminskt barn,
sker med mycken pomp. Alla slägtingar och wänner af familjen
samlas under et tält ell. pendal, som är nyslaget på gården i
föräldrarnes hus. Man börjar högtiden med at gnida sig med olja
o. at rena sig; homans eller offren uprepas 108 gånger, och
anses misslyckade om den heliga elden skulle slockna. Man
utdelar betel, o. fäster slutligen på barnets arm en talisman
med hemlighetsfulla karakterer. Detta är ceremonielet för för
första dagen. Följande dagen renar novicen sig tidigt om
morgonen genom et bad; brahminerne samlas i tältet, och sedan de
förrättat sina offer såsom dagen forut, skär fadern af honom
litet hår, på fem särskilta ställen, med en rakknif den han
omsorgsfullt renat genom wigwatten; håret blandar han med kokade
risgryn, som modern häller i händerna; derefter rakar barberaren
den unga brahminen, och lemnar fem hårtafsar på de ställen
fadern utmärkt: candidaten som nu blifwit orenad genom
barberaren, renar och twager sig få snart han är rakad. Offer af
brända risgryn och libationer uprepas. Slutligen gnides B. med
sandelträ, o. hans änne tecknas med sektens märke; det
lärftskynke som bör betäcka hans blygd, fästes på et mysteriöst
sätt. Wid hans snöre, som utgör högtidens föremål, fästes en
liten bit hjortskinn; qwinnor, under det de gå omkring tältet,
presentera detta snöre i et bäcken för brahminernes åt de må
wälsigna det genom dess widrörande; den tjenstförrättande hänger
det sedan omkrinq novisens hals, o. gifwer honom sin
wälsignelse; derefter sätta de sig under en slöja, och presten
lär honom et ord af twå ell. tre stafwelser, dem ingen bör höra.
Den unge brahminen får derefter uplysningar om sin tjenst, och
man gnider hans snöre med saffran. Den sista ceremonien består i
at draga ögonkastet af honom (lui tirer l’oeillade). En B. bör
wara måttlig, blygsam, tystlåten, göra bön på utsatta timar,
studera Wedams, hafwa djup aktning för sin Guru, tacka honom wid
början och slutet af hwarle underwisning, och göra honom all
möjlig tjenst. Det är blott i hans närwaro och med hans
tillåtelse han får äta det ris han sammantiggt ifrån det ena
huset til det andra. Hans utmärkande kännetecken bör wara
Punamul (et bomullssnöre, som brahminerne bära ifrån den ena
axeln til den andrå), en knippa dygdeblad som han håller i
handen, et grässtrå i form af en ring på fingret, och en gördel
af örten Nanel: et stycke tyg bör betäcka födslodelarna, och en
hjorthud wara hans bädd. Han bör framför allt undwika gwinnor.
Mannens hjerta liknar smör, som smälter för elden: täta besök
hos gwinnor göra det wekligt och swagt för kärleken. Brahma
sjelf war ensam med en flicka, fattade en brottslig passion för
henne, och tilfredsställde den.

BRAHMA-LOGUM (Ind. Myth.) den åttonde himmelen, som är närmast
den der Högste Guden bor. Det är Brahmas residens.

BRAHMAS (Ind. M.). Utom Brahma, Gud Skaparen, erkänna o. dyrka
Indianerne 9 B., neml. Takin, född af Gudens stortå; Pulaguin,
af hans nafwel; Pulatien, af hans öra; Pirrugu af hans axel;
Keradu, af hans händer; Chanabadi, af hans ansigte; Anguira, af
hans näsa; Narissen, af hans förstånd; och Atri af hans ögon. De
som hedra dessa med en särskilt dyrkan, anses erhålla
fortplantningsförmågan.

BRAHMER, BRAHMINER, (Ind.M.) indiske prester och lärde, som
påstå sig härstamma från Brahma. Deras stam är den första och
ädlaste af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free