- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
271

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - C - Clarus ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

271

to der ständigt begret sitt fäderneslands förstöring, så at af
dennes tårar blef en källa, som af sitt ursprung erhöll namnet
Claros. Andre härleda namnet ifrån κλερος, öde, lott, och efter
doriska munarten, κλαρος, emedan den genom lottning tillföll
Apollo.

CLARUS, en krigshöfding ifrån Lycien, förde befäl under Æneas i
kriget uti Latium.

CLATHRA, et Dianas tilnamn på et etruriskt monument, der man ser
henne bära flera Gudomligheters symboler. Enligt några war hon
en Gudinna för galler och fkrank. I Rom hade hon et gemensamt
tempel m. Apollo på quirinaliska berget. Somlige påstå at C. war
blott ett af Isis’ tilnamn.

CLAUDIA, 1. – en Vestal af något twetydigt rygte. Hon fann
likwäl til fälle at bewisa sin dygd, som blifwit misstänkt genom
hennes nog fria later och smak för grannlåt. Romerska folket
hade låtit ifrån Phrygien til Rom öfwerföra Cybeles bildstod,
men fartyget fastnade i mynningen af Tibern, utan at kunna
bringas längre. Man rådfrågade Sibyllornas orakel, som
förklarades at blott en jungfru kunde föra fartyget in i hamnen.
C. infann sig, bad Gudinnan med hög röst, fästade sin gördel wid
skeppet, o. lyckades at werkställa det som tusentals menniskor
hade försökt förgäfwes. 2. – QUINTA, dotter af Appius Cæcus.
Hennes bild led ingen skada, då Cybeles tempel brann up, under
hwars portik den stod.

CLAUSIUS, CLAUSUS, CLUSIUS ell. CLUSIVIUS. Janus, så kallad, i
anledning af krigets portar, som han håller uplåtna eller
tilstängda, eller årets, som han öppnar och tilsluter.

CLAUSUS, en sabinisk konung, gaf Turnus hjelptrupper emot Æneas.
Ifrån honom påstod slägten Claudia sig härstamma. Jfr CLAUSIUS.

CLAVIGER, et Kärlekens tilnamn då han håller en nyckelknippa i
handen, för at utmärka at han är herre och wäktare öfwer Veneris
sängkammare, såsom Euripides säger. Det är äfwen et Jani
tilnamn, hwilken man föreställer med en nyckel, clavis. När
ordet kommer af clava, klubba, är det et Herkulis tilnamn.
Clavigera proles Vulcani är Periphetes I.

CLAVUS ANNALIS, spik som Prætorn, Consulerne eller Dictatorerne
inslogo hwart år wid högra sidan as altaret i Jupiters tempel,
d.13 Sept., för at utmärka årens antal. Så snart Romarne hade
lagt sig på wetenskaper, förbyttes detta bruk til en religiös
ceremoni, hwars föremål war at afwända allmänna landsplågor.

CLEDONISMANTIEN war et slags spådomskonst i anledning af wissa
ords hwilka hördes ell. uttalades wid wissa tilfällen, och
ansågos af god ell. elak betydelse. Enligt Pausanias war detta
spådomssätt i synn. i bruk uti Smyrna, hwarest låg et tempel der
oraklet gafs ach emottogs på detta sätt, likasom i Thebe uti
Apollo Spodii tempel; men första upfinningen häraf tilskrifwes
Ceres. Dessa ord wunno ett ny wigt och betydelse til godo eller
ondo, då de undföll en broder ellen nära slägting. Blott et namn
erböd ofta förebud af en lycklig utgång, såsom til ex. då
Leotychides blef af en Sainier enträget ombedd at företaga
kriget emot Perserne, begärte han at få weta dess namn, och då
denne swarade: Hegesistrates (härförare), inföll den förre: “jag
antager Hegesistratis spådom.”

CLEIA, en af Atlas’ döttrar. Se HYADERNA.

CLEIDOMANTIEN, spådom förmedelst nycklar. Man känner icke huru
många nycklar de gamle nyttjade wid denna spådom, ej heller
hurudan deras rörelse borde wara. Delrio underrättar oss endast
at denna widskepelfse äfwen warit i bruk under Christendomen,
och omtalar sättet huru derwid tilgick. “Då man wille uptäcka om
en för stöld ell. annat brott misstänkt person war werkligen
skyldig, tog man en nyckel som inwecklades i et papper, hwarpå
den misstänktes namn war skrifwet, derefter bands nyckeln wid en
Bibel som man lät en jungfru hålla i handen; sedan uttaladeshelt
sagta wissa ord, hwaribland den anklagades namn äfwen war, och
då det nämndes, säg man tydligen huru papperet rörde sig.

CLEINIS bodde nära Babylon och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free