- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
498

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H - Hamzah ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

498

lefwande warelserna de förena skyddsänglar; de gifwa sådana
äfwen åt solen, månen, örterna, träden, wattnen, med ett ord åt
alla warelser i naturen; til och med åt hwarje dag och hwarje
månad i året.

HAMZAH, en profet hos Hafem, Drusernes Gud. Denne profet har sju
gånger nedstigit på jorden. I Adams tid syntes han under namnet
Chatnil; i Noahs tid under namnet Pythagoras: i Abrahams tid
under namnet David; i Moses tid under namnet Chail; i Jesu tid
under namnet Messias eller Heliasar; i Mahomets tid under namnet
Selman m Farsi, samt i Saids tid under namn af Salih. Drusernes
heliga böcker kalla honom cirkel-(passare-)punkten och den räta
wägen, sanningens grundläggare, Iman för alla tidehwarf, den
helige Anden, den som widrör ewigheten, den störste profeten,
och orsaken til alla orsaker. H. war Stor-Visir hos Hakem, hwars
godhet emot Satan gjorde denne så stursk at han wägrade wisa H.
den hyllning och lydnad han war honom skyldig! denna djerfhet
nödgade Hakem at förbanna honom och för alltid utestänga honom
ifrån lagens Paradis. Fyra andra profeter, Ismael, Mahammed,
Selami och Ali kallas H:s hustrur, emedan han för dem är en
wördnadswärd Chef, hwilken de lyda med all den undergifwenhet
som hustrur äro skyldiga sina män. Druserne påstå at denne H. är
den sanne Messias, som äfwen uppenbarat sig i Mahomets tid under
namnet Selman. Efter honom hafwa alla de själar blifwit skapade,
hwilka lifwa alla werldar; de äro danade af himmelska
ljusstrålar och inskränkte til et wisst antal, som i ewighet
hwarken kan ökas eller minskas.

HAN 1. – (Tarf. Myth.), konung i Tanchuth, gjorde sig rygtbar
genom sin godhet, sin rättwisa och sin heliga lefnad och dyrkas
nu såsom en Gud. Då Lamas göra bön inför honom, rulla de en wals
öfwer dess kub. 2. – (Jap. M.), en gammal konung i Japan, upsatt
bland gudarnes antal, af tacksamhet för hans rättwisa regering.

HANAN-PACHA, den höga werlden (Peruv. M.) Amautas, lärde och
filosofer i Peru, kallade så de ställen dit dygdigt folk gick
öfwer, för at efter döden belönas. Sällheten der bestod i et
fridsamt lif, fritt ifrån all den oro man här känner. Til nöjena
der räknades icke köttslig wällust eller något sådant som
kittlar sinnena, utan lycksaligheten bestod i själens och
kroppens lugn.

HANBALITER, en af de 4 sekter som anses för renläriga hos
Musulmännen. Ahmed Ebn-Anbal, född år 164 efter Hegira, war dess
stiftare. Han påstod at Mahomet skulle en dag upstiga på Guds
thron.

HANDELN (Sinneb. l.). På gamla basreliefer är den uttryckt genom
Mercurius som håller en pung i handen. På en af Ostindiska
Compagniets medaljer är han föreställd genom Mercurius med sin
pung och caduce, betraktande några packor i hamnen och skeppen
som ligga på redden.

HANDEN 1. – (Sinneb. l.), Den war hos Egyptierne en symbol af
styrka, och hos Romarne af Trofastheten ell. Troheten, o.
helgades åt henne af Numa Pompilius, med mycken pragt. Deraf
kommer, at twenne hopknäppta händer tilkännagifwa förtroende och
endrägkt. Twå förenade händer som hålla en caduce mellan twå
ymnighetshorn, uttrycka at ymnigheten alltid åtföljer enigheten,
eller at denna är en frukt af en underhandling. En hand hwilande
på hufwudet war, hos de gamle, et tecken til begärdt eller
erhållet beskydd (salvagarde). Se SÄKERHET. H. har äfwen warit
ansedd såsom et emblem af magt och myndighet. Zeno, som war
stiftare af Stoiska sekten, föreställde Dialektiken under emblem
af en tilsluten hand, och Wältaligheten under emblem af en
öppen. En uplyft hand med twå utsträckta finger, war Ilithyias
symbol. – La Chausse anför twå votif-händer af koppar; den ena,
ur Belloris museum, har warit helgad åt Serapis och Gudarnes
moder; och den andra, som man såg i Barderinas Museum, åt
Hammons Genius, åt Isis och Æskulapius, med denna inskrift: Cecro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0506.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free