- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
577

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I - Intirrapa ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

577

gen. De begge andra woro Apointi och Churiunti.

INTIRRAPA, se ILLAPA.

INTRATIRACHA, första himmelen hos Siameserne, Se
WERLDENS SKAPELSE (SYSTEMET OM) 20.

INUUS, Pans och Fauni namn, i anledning af deras
ytterliga kättja.

INVENTOR, et Jupiters tilnamn. Åt henom upbyggde
Herkules et altar, sedan han återfunnit sina oxar, som
frånstulos honom af Cacus.

INVERECUNDUS DEUS, den fräcke Guden. Bacchus.

INVICTUS, den oöfwerwinnelige, et Jupiters tilnamn,
hwars högtid Romarne firade Idus Junii ell. den 13
Junius.

INVIGDE woro de som efter gradwis skedda prof och
reningar, erhöllo tillåtelse at fira mysterierna. Wi
känna ej de skyldigheter och bruk som af dem
fordrades, emedan de gjort hemligheten til en
religionssak. De ansägo sig, midti deras fädernesland,
såsom et folk afskildt genom öfwerensstämmelsen i
deras Gudstjenst, o. som borde wänta allt utaf
Gudarnes beskydd. Det enda man derom wet, består i
böner, rökelse och religions-öfningar i en dyrkan som
wisades de aflidne. Offren på altarena bestodo i
myrrha åt Jupiter, safran åt Apollo, rökelse åt Solen,
wälluktande kryddor åt Månen, samt, utom bönor, alla
slags frön åt Jorden.

INVIGNING 1. – (dedicatio), den akt då et tempel,
altare, bildstod, allmän plats o.d., helgades åt någon
Gudomlighet. I romerska republikens tid inwigdes
tempel af den förnämsta magistratspersonen, en Consul,
Prætor o.d. som dertil waldes af folket uti Comitia
Tributa. Kejsarne åtogo sig sedan beswären Ceremonien
derwid war följande: Templet pryddes öfwer allt med
blomsterkransar, och Vestalerne, med en oliveqwist i
handen, bestänkte det utanpå med wigwatten, hwarefter
den som skulle förrätta I., gick til templets dörr,
åtföljd af Pontifex Maximus, som skulle biträda honom
wid ceremonien och stafwa för honom en wiss bön, den
han med hög röst efterläste, och höll handen på
dörrposten. Derefter offrade Pontifex Maximus et
kreatur, hwars inelfwor lades på et altare af torf.
Sedan gick man in i templet, öfwerströk med olja den
Gudens eller Gudinnans bild, åt hwilken det war
inwigde och lade den på et hyende, som äfwen war
smordt m. olja. Från den stunden kallades templet
augustum (heligt), och fick sitt namn af inwigaren.
Hwart år firades årsmotsdagen af denna högtid. 2. –
INDIANERNES (iniatio) En Indian är ej förbunden at
iakttaga någon daglig religionsöfning, förr än efter
sin inwigning, och alla de föregående hafwa ingen
förtjenst. Någre försumma denna ökning; men den som
dör utan at wara inwigd, kan ej förwänta någon
lycksalighet i et annat list – Innan en Indian kan bli
inwigd, bör han i flera dagar göra åtskilliga
förberedelser, såsom fasta, gifwa almosor o. göra
andra goda werk. När inwigningsdagen infaller, badar
han sig och går til sin Guru, som inredt en kammare
för denna ceremoni. Guru tillåter honom ej at gå in,
förr än han frågat honom om han werkligen åstundar at
blifwa inwigd? om det ej är blott nyfikenhet som
drifwer honom? och om han tiltror sig at i hela sin
lefnad, utan at fela en enda dag, fortsätta de
ceremonier hon ärnar ålägga honom? Han råder honom
derföre at upskjuta, i fall han ej känner sig ha
tilräcklig styrka. Fortfar ynglingen och brinner af
begär at träda in på den goda wägen, håller Guru til
honom et tal öfwer det upförande han bör iakttaga, de
laster han bör undfly och de dygder han bör utöfwa.
Han hotar honom med himmelens straff om han upför sig
illa, men lofwar honom den största belöning om han
wandrar på den rätta wägen. Derefter gå de in i
kammaren, hwartil dörren lemnas öppen, at de
närwarande må deltaga i offret, svin kallas Homan. Det
är detsamma som nyttjas wid ägtenskapet, men anses
mera högtidligt, emedan det förrättas af en Guru, då
blott en Brahmin förrättar det förra. Bönerne äro
olika och rummet heligare, emedan han blifwit renad.
Efter bönens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0585.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free