- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Sednare delen /
557

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - T - Tirinanxes ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

557


annat sätt historien om T:s blindhet: han säger, at
denne spåman hade på berget Kyllene twenne ormar som
parade sig; han åtskiljde dem med sin käpp, eller,
enligt andre, gick på dem, och förwandlades genast til
qwinna; men at han efter en wiss tid återträffade dem
i samma förrättning, och då återfick sin förra
skapnad. Som han nu hade lärt känna båda könen, waldes
han til domare i en twist emellan Jupiter och Juno.
Frågan war hwilken af de höga Gemålerna hade roligast
wid wissa tilfällen, då T. dömde mot Gudinnan, som
deröfwer blef så förbittrad, at hon beröfwade honom
synen; men han fick ersättning i den profetiska gåfwan
af Jupiter. – Hos Homerus får Ulysses befallning af
Circe at nedstiga til underjorden, “at den thebanska
Teiresias’ själ, den blinda profetens, fråga til råds,
hwars tänkande kraft ej ännu är förswagad, hwilken,
ehuru död, af Persephonia bekommit ensam förståndets
skänk, då de öfrige fladdra som skuggor.” Sedan
Ulysses sätt af spåmannen weta allt hwad han önskade,
lofwade han åt honom offra en ramswart wädur, så snart
han kommit hem til Ithaka. T. dyrkades ock som en Gud;
i Orchomenos hade han et orakel, som länge stod i
stort rop; men som tystnade sedan pesten hade härjat
staden. I Thebæ sågs et ställe som kallades T:s’
observatorium, och en hedersgrafwård eller
cenotaphium; ty Thebanerne medgåfwo at han war död wid
Aliaste, wid foten af berget Tilphusion, och således
icke hade hans rätta graf. Diodorus säger, at de
firade en prägtig likbegängelfe efter T. och wisade
honom gudomlig dyrkan.

TIRINANXES (Ind. M.) första prestklassen på Cejlon. De
äro Buddus prester. Dertil antagas endast personer af
hög börd och utmärkta kunskaper, och de upfostras
småningom til denna höga rang. De äro blott tre eller
fyra til antalet, som bo i Digligi, der de hafwa
omätliga inkomster, och äro likasom öfwerherrar för
alla prester på ön. Deras drägt, äfwensom Gonernes,
prester af samma klass, är en gul öfwerrock med wida
ärmar, tilsnörd omkring weka lifwet med en trådgördel.
De hafwa hufwudet rakadt, gå barhufdade, och hålla i
handen et slags rund solfjäder, för at skydda sig emot
solen. De äro lika aktade af konungen och folket, som
wördnadsfullt kastar sig ned för dem när de gå förbi.
När de ingå i något hus, framställes åt dem en stol
betäckt med en matta och et hwitt linne; et bruk som
endast iakttages för dem och konungen. De få icke äta
kött mer än en gång om dagen; men de få sjelfwe icke
befalla at slagta de djur som skola tjena dem til
föda, ej heller samtycka at de slagtas: win är dem
förbudet. Ehuru de förbundit sig at lefwa ogifte, få
de likwäl öfwergifwa sysslan när de wilja gifta sig.
De blifwa skillde från tjensten blott genom at bada
hufwud och kropp i en flod, emedan det utplånar deras
presterliga wärdighet. Se GONER, JADDESER, KOPPUS.

TIRSEMIN (Mah. M.), ett af de namn som Muselmännen
gifwa Edris eller patriarken Enoch, den de wanligen
förblanda med Egyptiernes Orus eller Hermes, och påstå
hafwa warit konung, offerprest och lärare; samt
således förtjent namn af Trismegistus, hwaremot
Tirsemin swarar.

TIRUBURONS (Ind. M.), tre fästningar af guld, silfwer
och jern, hwarest wistades de jättar som plågade
Dewerkels eller Dewetas. d.ä. de rena andarne. Ett
enda smålöje af Schiwa förwandlade dem til aska.

TIRUNAL, wagnen (Ind. M.) Denna högtid är
inwigelse-fest af et nybygdt tempel, och har således
inga wissa dagar. Den warar tio dygn i de förnämsta
templen, såsom Chalembrons, Cheringams, Jagarnats
m.fl. och folk ditströmmar ifrån alla ändar af Indien.
– Några dagar förut offras åt afguden, och man
upbygger små hus åt honom, på alla ställen der han
skall stadna. Dessa hus äro behängde med de skönaste
tapeter, som föreställa gudens lefnad och
förwandlingar. – Aftonen förut gå tamtams och andra
instrumenter på de ställen der processionen skall
framtåga, för at tilsäga hafwande qwinnor at aflägsna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:11:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/2/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free