- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Sednare delen /
597

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - U - Upfostran ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

597



af dess hwita drägt, förstås at hon ej bör begagna
andra medel än dem som tilhöra henne. Baco påstår sig
finna bilden til de upfinningar som blifwa allmänna
och förhatliga, i Sphinx som Œdipus bortför lassad på
ryggen af en åsna.

UPFOSTRAN (Sinneb. l.) En qwinna af mogen ålder,
uplyst af en stråle ifrån himmelen. Ur hennes blottade
bröst flyter mjölk, och hon haller et spö i handen.
Wid hennes fötter står et barn som lär sig at läsa;
hon omfamnar et ungt träd som hålles rakt wid en påle
och understödes af stöttor, på franska kallade tuteurs
(förmyndare). I taket af stora salongen i Barberinska
palatset, har Pierre de Cortune utmärkt
barna-upfostran genom en björninna som slickar sina
ungar. Annibal Caro har tagit bilden til en furstes
upfostran ur fabeln om Chiron som underwisar Achilles.

UPFÖRANDE (GODT) (Sinneb. l.) Föreställes genom et
skepp i hamnen, sedan det passerat igenom klipporna.

UPINGES, låfsånger til Dianas ära.

UPIS, 1. – fader til en Diana. 2. – Ett af Dianas
tilnamn.

UPMÄRKSAMHETEN (Sinneb. l.) En engelsk artist
föreställer henne såsom en ung flicka, hwilken med
ganska upmärksam min afhör en yngling som läser för
henne Ovidii Ars amandi. Jfr OUPMÄRKSAMHET.

UPOFFRING, se DEVOTIO.

UPPENBARELSE. Jamblicus yttrar sig härom på följande
sätt: Gudarnes uppenbarelser äro analoga til deras
wäsende, magt och förrättningar: de wisa sig alltid
sådane de äro: de hafwa sina egna tecken, särskilta
charakterer och rörelser, enskilta fantastiska former,
och fantomet af en Gud är icke detsamma som fantomet
af en demon, eller dennes lika med en ängels, eller
dennes med en öfwer-ängels, och det finnes spöken af
alla möjliga charakterer. Åsynen af Gudarna är
hugswalande, af ärke-änglarne förskräcklig; af
änglarne mindre sträng; af hjeltarne intagande; af
demånerne fasansfull. I dessa uppenbarelser finnes en
oändelighet af andra omwexlingar, som hafwa afseende
på warelsens rang, myndighet, snille, snabbhet,
långsamhet, storhet, medfölje och inflytelse. Se
THEOPSI och OSYNLIGHET. (Afrik. M.) Inwånarne i
konungariket Benin uti Afrika anse uppenbarelser eller
apparitioner för werkliga drömmar; men deras
widskepelse består uti at gifwa werklighet åt sömnens
fåfänga illusioner. Om de händelsewis drömma, at deras
aflidne slägtingar begära offer af dem, så skynda de
at genast på morgonen ställa dem tilfreds, och om de
äro författige at bestå kostnaden, låna de hellre af
sina grannar, än de skulle neka sina slägtingars
själar något.

UPRIGTIGHETEN. 1. – Ripa uttrycker den genom en qwinna
klädd i guldtyg, som bär et hjerta på handen, och med
den andra trycker en dufwa til barmen. Hennes ädla
anletsdrag, hennes lugna blick, redligheten som
uttalar sig i hennes anlete, ingifwa kärlek och
förtroende. 2. – SJÄLENS. Den utmärkes genom en flicka
med en strålande sol på bröstet; och för at wisa at
hon icke har andra nöjen än dem som äro oskyldiga och
rena, matar hon en hwit kyckling, och håller en lilja
i wenstra handen.

UPSTÅNDELSEN (Sinneb. l.) En naken qwinna upstår ur
grafwen, håller en fenix i handen, och flyger upåt
himmelen. (Mahom. M.) En musulmanisk tradition säger,
at då djefwulen en dag stod och betragtade liket af en
menniska som hafwet hade upkastat på stranden, och
hwaraf rofdjur til lands och watten hade upslukat hwar
sin bit tyckte han sig finna et härligt tilfälle at
sätta en snara för menniskorna i afseende på
upståndelsen: “Ty huru skola de få i sig, sade han, at
lemmarne af detta lik, som blifwit skingrade i buken
på så många olika sorter djur, kunna återförena sig
och blifwa samma kropp wid den allmänna upståndelsen.”
Gud, som kände Satans list, befallte Abraham at
spatsera på hafsstranden. Patriarken lydde. Djefwulen
underlät icke at genast infinna sig under skapnad af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:11:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/2/0603.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free