- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Sednare delen /
633

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - W - Werldens Skapelse ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

633


re eld än den i empyréen, som upfyllde rymden
derinunder och kallades Æther. Af de tätaste delar af
denna eld hade upkommit stjenorna, som intogo en
omätlig rymd under Æthern. Den lägre werlden war
upfylld af solen, månen och planeterna, warelser ännu
mera materiela än de föregående. Sålunda war det
emellan det Högsta Wäskndet och warelserna på jorden,
en kedja af mellanwarelser, hwilkas fullkomligheter
aftogo i den mån dessa warelfer woro aflägsnade ifrån
den Ewiges thron. Alla dessa ljusa rymder, enpyreum,
erthern och stjernhimmelen samt den der planeterne
kringlupo, woro befolkade med et stort antal af andar,
som styrde hela naturen, och werkade alla de fenomener
hwaraf de woro wittnen. Sednare tiders skriftställare
tyckas hafwa skrifwit dessa gissningar på de gamla
Chaldéernes räkning, efter hwilka wi icke hafwa några
skrifter. 4. – CHINESISKA. De lärde i China påstå, at
af den grofwa materiens händelsewis inträffade
sammanstötning med den fina, hade den första menniskan
upkommit. De jemnföra den med swampen, som upwäxer
utan frö. Någre tro at den första menniskan, som de
kallade Puoncu, framkom ur et egg. De göra en wiss
fördelning af de åtskilliga delarne i detta egg, och
säga at skalet höjde sig upåt himmelen, at hwitan blef
utspridd i luften, men gulan qwarstadnade på jorden.
De skickligaste resonörer ibland dem antaga chaos
såsom grundämnet til allting, och tro at et andeligt
och enwäldigt wäsende har derutur frambragt alla
materiela och med känslor begåfwade warelser. 5. – PÅ
ÖN TAITI. Inwånarne tro at allt hwad som är til i hela
werlden, leder sin första uprinnelse från twenne
warelsers förening. De kalla det Högsta Wäsendet
Taroataihetoomoo, och en annan Guddomlighet benämnes
Tepapa, hwilken de tro hafwa warit en klippa. Desse
twenne warelser sammanaflade en dotter; Tettowmatatajo
(året eller de 13 månaderne sammanräkngde), den de
aldrig nämna utom wid detta tilfälle: denna flicka i
förening med den gemensamma fadern, frambragte
månaderna särskilt; och desse, genom deras förbindelse
med hwarandra, gåfwo tilwarelse åt dagarna. De förmoda
at stjernorna til en del blifwit stödde af det första
paret, och sedan förökat sig af sig fjelfwa. Samma
system följa de i afseende på örttenes åtskilliga
arter. Ibland de andra barnen af de förstnämnda
Guddomligheterna antaga de en lägre slägt af Gudar,
som de kalla Eatuas; och säga at twå af dem, en man
och en qwinna, bebodde jorden för långliga tider
tilbaka, och frambragte den första menniskan. Denne
man, deras gemensamme fader, war rund som et klot då
han föddes til werlden; men hans moder hade en sådan
omsorg at utsträcka hans lemmar, at han slutligen
erhöll nuwarande menniskans skapnad, och han fick
namnet Eothe, d.w.s. fulländad eller färdig. Denne
stamfader leddes af den allmänna driften at fortplanta
sitt slägte, och som han icke hade någon annan qwinna
en sin moder at tilgå, gjorde han på henne en flicka,
med hwilken han sedan förenade sig och fick med henne
flera döttrar innan det blef någon gosse. Slutligen
aflade han dock en, som i sällskap med sina systrar
befolkade werlden. Utom dottern Tettowmatatajo, fingo
naturens första föräldrar en son, som de kallade Tane.
Taitierne ställa wanligen sina böner mera til honom än
til Taroataihetoomoo, emedan han, efter deras tanka,
tar en närmare del i menniskoslägtets öden. 6. – HOS
BANIANERNE (Ind. M.) Det sätt hwarpå Banianerne
berätta werldsrymdens och första menniskans skapelse,
liknar nära hwad som förekommer i 1 Mose-Bok. Hwad som
är eget hos dem är deras tro, at Gud blåste på wattnat
genom et stort blåsrör. Wattnet swällde genast, och
blef såsom en stor rund blåsa af et eggs skapnad,
hwilken utwidgade sig allt mer och mer, och gjorde
fästet rundt och genomskinligt, sådant wi nu se det.
Den förste mannen, Purus, fick ingen dotter med sin hus-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:11:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/2/0639.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free