- Project Runeberg -  Fältskärns berättelser / Fjärde cykeln. Förra afdelningen /
300

(1899-1901) Author: Zacharias Topelius With: Carl Larsson, Albert Edelfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 22. Maskraden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

var en förebild för det ännu i framtidens dunkel fördolda
gustavianska tidehvarfvet. Mera hofman än statsman,
mera lysande talang än djupgående snille, var grefve
Tessin i sitt naturliga element just vid sådana
arrangemanger, där fyndighet och smak kunde visa sig på sin
älskvärdaste sida. Den lilla festen, som sades vara utan
alla anspråk, var det oaktadt redan på förhand ett talämne
vid hofvet och gjorde verkligen all heder åt värdens och
värdinnans lyckliga uppfinningsförmåga.

Den tunga ståten af gudar och gudinnor vid de
forna maskraderna hade nu rymt fältet för mera lättfotade
franska herdar och herdinnor, dansande i en salong
dekorerad med blommor och bersåer. Fonden af denna
sal föreställde ett schweizerlandskap af förvillande effekt,
bergtopparna belagda med snäckor och glittrande af
kristaller, sjöarna infattade med spegelglas. Vid foten af
dessa målade berg såg man de täckaste schweizerhyddor,
i hvilka serverades smultron och grädde, ost och
mandelmjölk. I ett eremitage till höger – ett eremitage af
gobeliner och ostindiska mattor! – var en upphöjd plats
beredd för de kungliga, och eremiten i denna lysande
ödemark var ingen annan än värden själf. Något som
för öfrigt gjorde en briljant effekt var de stora trymåerna,
skickligt dolda mellan löfverk och placerade midtemot
hvarandra på salens långsidor, hvarigenom de på ett
bländande sätt återspeglade vimlet och ljuskronorna, så
att man tyckte sig på båda sidor skåda en ändlös file
af eklärerade löfsalar och bjärta kostymer.

Drottning Ulrika Eleonora satt där stel och högtidlig
i sin oformliga styfkjortel, likasom en madonna skuren
i trä, och tycktes föga deltaga i aftonens nöjen. Arma
drottning, hon följde med mulna och misstänksamma
blickar dessa grupper af brokiga masker, likasom anade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:21:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/faltskar/d/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free