Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. 1864 - Vetenskap, tillämpad på spel. Biljardspelet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Då bollens vridning åt sidan utöfvar ett
väsentligt inflytande på afslaget från vallen, så
äro de svårigheter, hvilka ställa sig i vägen för
åstadkommandet af doublerade bollar, också mycket
större, än de vanliga tache-bollarne framställa.
Visserligen predikas allmänt den regeln, att bollen
studsar tillbaka i samma vinkel, under hvilken han
hinner vallen, men noga räknadt gäller detta endast om
ganska få bollar. De flesta af dessa äro redan från
början ej träffade så alldeles på midten, utan föra
med sig en vridning till vallen, hvilken förändrar
återstudsningsriktningen; men alla öfriga, som icke
slå helt tvärt mot vallen, erhålla en sådan, emedan i
det ögonblick, bollen slår mot, endast dess berörande
punkt uppehålles i sin rörelse framåt, under det att
de öfriga punkterna bibehålla en viss hastighet, med
hvilken de vilja röra sig framåt, och den der leder
till en vridning kring beröringspunkten. Man måste
taga detta i betraktande och spela sådana bollar som
r i fig. 4 mindre platt mot vallen, än ofvan uttalade
återstudsningslag egentligen fordrar.
Men för att säkert doublera en boll, måste man icke
desto mindre i tankarna föreställa sig den vinkel,
under hvilken han blefve slagen mot vallen och åter
tillbakakastad, såvida endast elasticitetens lagar
komme med i spelet. För nybörjaren bereder detta
svårigheter; ja till och med skickliga spelare finna
någon gång fall, i hvilka den gyllne praktiken icke
är tillfyllestgörande.
I synnerhet kunna tripler, qvadrupler etc., vid
hvilka bollen skall beröra vallen två, tre, fyra
och flera gånger, innan han når sitt mål, endast
läras genom lång öfning. Men då de riktningar, en
doublerad, triplerad o. s. v. boll väljer, bestämmas
af matematiska lagar, kan man på papperet upprita
dessa vägar samt med blyertspenna och lineal lösa
enahanda problemer, hvilka förekomma på sjelfva
biljarden. För en double t. ex. finner man den punkt
på vallen, mot hvilken bollen bör spelas, ganska lätt,
om man, som i fig 4 vid biljarden a, b, c, d tänker
sig en annan a2, b2,
c2, d2 skjuten intill
och fäster sitt ögonmärke på en emotsvarande punkt af
denna andra (hjelp-)biljard. Denna viserlinie angifver
den riktning, i hvilken bollen bör spelas, om han
genom afslaget från vallen skall nå sitt mål. Skall
sålunda bollen B genom bollen A spelas i midtelhålet
e, måste han träffa så, som skulle han gå direkt
till e2 på biljarden 2, alltså på m; deremot på n,
om han beräknas för hörnet d, i hvilket fall han
spelas i riktning af d2.
Fig. 4. |
Fig. 5. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>