- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band III, årgång 1864 /
90

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. 1864 - En skola i gamla tiden - Margareta Hvitfeldt af S. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

peruken. Genom en förut anordnad mekanism drages nu då och
då i ett snöre, hvarigenom peruken får en rörelse uppåt, som
om den ville lyfta sig och öfvergifva Höffdings hufvud. Genom
topprasande öfversättningar af Virgilius har han emellertid
fått tillräcklig anledning att brumma, och han tager flera
gånger med begge händerna åt hufvudet.

— “Sannerligen för Gud“, säger han, “är det icke som
hvart hår på mitt hufvud skulle resa sig öfver er förvrängning
af de klassiska fraserna, ni djefla ungar.“ – Begge
klasserna ha länge roligt åt perukens rörelser. Till slut hinner
spektaklet sin kulmination, derigenom att peruken plötsligt far
upp i luften medelst snöre och en trissa. En förfärlig
prygelscen blef den dagen slutet på akten.

Skolan hade en rikedom på traditioner om föregående
upptåg i detta skådespel, hvarvid bland annat förekom, att
pojkarne hade tagit “näflingar“ på förhand såsom aflat för
kommande synder.

Rosenkilde och hans medspelande kommo sedermera upp
i “mästerklassen“, der komedien fortsattes i en något finare
stil med konrektorn eller magistern, såsom han kallades. Denne
kom alltid in i klassen uti en styf, gammaldags drägt med
peruk och afrundade hörn på rocken samt två urkedjor med
berlocker, som dinglade långt ned på byxorna. Han satte
fötterna mycket utåt och förde sina platt utsträckta och med
sämskskinnshandskar beklädda händer mycket sirligt, under
det han med värdighet helsade åt ömse sidor. Rosenkilde
hade fått fatt i en aflagd, gammalmodig habit, som tillhörde
magistern. En dag visade sig lärjungen i skolan uti denna
välkända drägt, kostymerad alldeles som magistern, med håret
friseradt o. s. v. Derjemte var han så ypperligt målad i
ansigtet, att han nästan kunde förvexlas med sitt studsande
original, när de stodo midt emot hvarandra i klassen. Rosenkilde
kunde äfven härma såväl rösten som den riktiga minen,
och den improviserade komedien. “De begge magistrarne“
blef utförd med så mycken värdighet och finhet, att blott den
allmänna munterheten deröfver blef ogillad och på några straffad,
medan skådespelaren blott blef tillsagd att gå hem och
kläda om sig samt gjorde en lysande “sortie“.

Undervisningen i mästerklassen meddelades ej blott af
rektorn, utan äfven af konrektorn, som hade förvärfvat sig
öknamnet “magister Ptro“, derigenom att en skälmaktig
lärjunge en gång hade öfvertalat honom att sätta sig upp på
den häst, som lärjungens föräldrar hade skickat i stället för
vagn att hemta magistern med, då han skulle straxt efter
feriernas början göra ett besök i lärjungens hem på landet.
Hela skolan var högst nyfiken att se hur den lärde mannen
skulle taga sig ut på en orolig häst, och nästan halfva staden
var vittne till ungdomens munterhet, då den stod uppställd i
leder för att helsa magistern till häst. Med hälarne i sidorna
på hästen höll han sig fast vid sadel och mahn, under det
han ville med värdighet besvara de många helsningarne, men
i stället oupphörligt måste ropa ptro! ptro! för att hejda den
ystra hästen.

Den sirlige magistern var mycket rädd för åskan och
visste icke något annat råd mot denna, sades det, än att krypa
ned under sängkläderna. Så mycket är säkert, att när
lärjungarne någon varm sommardag önskade sig ledighet från
skolan, så rullade de på vinden med stora stenar och
frambragte en så förvillande teateråska, att magistern i stor oro
gaf dem lof och skyndade sig, som man trodde, till de
beskyddande sängkläderna i hemmet.

Efter en eldsvåda i staden var han äfven rädd för eld
och uppmärksam på hvart oroande ljud. Man ville äfven veta,
att han blef för döden, när han förmärkte något buller i
magen. Ingen af dessa svagheter lemnades obegagnad. En
temligt varm vårdag, då det ej hade varit eldadt i skolan,
hördes ett besynnerligt ljud inne i den ofantliga kakelugnen.
Genom ett par yttranden bland gossarne blef tanken på eldsvåda
nu så lefvande hos magistern, att han plötsligt sprang
åstad och öppnade kakelugnsdörren. Det slog inga lågor emot
honom, men det susade dock liksom med vingar omkring hans
peruk, och orsaken till ljudet kom i dagen. En flock
kalkoner flög ut ur kakelugnen och måste medelst klappjagt drifvas
ut ur skolan.

En eftermiddag bleknade magistern hastigt, medan han
satt i katedern; han tyckte sig bestämdt höra det våldsammaste
morrande, hväsande och grymtande i sin mage. Han
sprang ned från den stora katederstolen och upptäckte, i viss
mån till sitt lugnande, att det rysliga ljudet kom från
tomrummet under katedern, der man hade inspärrat en hund, en
katt och en gris.

Magistern dog 1802, men hade fem år dessförinnan med
förskräckelse sett sin död annonserad i tidningarne med det
vittnesbördet, att han var “innerligt saknad af sina disciplar“.

*


Margareta Hvitfeldt.



Om få personer, hvilka gjort sig ett så odödligt namn,
som fru Margareta Hvitfeldt, torde vi känna så litet i
afseende på karakter, personliga egenskaper och enskilda lefnadsöden.
Ingen penna har åt efterverlden tecknat henne sådan
hon lefde och verkade på sin tid. Åtminstone hafva våra
forskningar derefter varit fåfänga. Hvarför har denna
otacksamma likgiltighet blifvit henne visad? Månne derför att hon
var qvinna? Vi misstänka nästan något sådant, emedan man
på hennes tid, och äfven långt derefter, gjorde ringa afseende
på qvinnans individualitet, och sällan bedömde hennes förtjenster
efter annat mått än kärfvarnes på marken – afkastningen.
Endast detta förklarar det odagade mörker, hvari hennes
bild ända hittills döljer sig för oss, under det hennes
storartade donationer förvärfvat hennes namn all den minnesheder,
som de gjort det förtjent af. Då emellertid det stora,
det ädla, det välgörande, menniskan i handling lemnar efter
sig på den afträdda lefnadsbanan, uppkallar vårt interesse för
hennes person, torde vi äfven få påräkna det för det försök
vi här våge, att ur de få och till en del högst grumliga källor,
vi kunnat finna, framställa henne sådan, hon genom deras dunkel
tyckes blicka oss till möte.

Margareta Hvitfeldt föddes på Skielbred den 5 November
1608. Fadren var Hartwig Hvitfeldt, länsherre till
Bakkestads län i Norrige, och modren Bente Schack, begge af i
Danmark och Norrige högt ansedda familjer. Omkring 1634
eller 35 antager man, att hon gift sig med Thomas Iversen
Dyre, från Hvidsteds gård i Vindsyssel, likaledes af ansedd
slägt och länsherre till Dragsmark i Lave härad i Bohuslän –
detta samma Dragsmark, der Axel och Walborg lefde och
älskade, och med hvilket deras minne, förevigade af
Oelenschläger i det bekanta sorgespelet af samma namn, äro
oupplösligen förenade. – Fru Margareta hade tvänne barn: 1,
dottren Bente Dyre, född den 11 Februari 1636, död den
29 samma månad och år; 2, sonen Hartvig Dyre, född den
9 Mars 1639, död den 3 Oktober 1646, samt Ivar Dyre,
född den 11 November 1644, och död den 14 Augusti 1663,
i Montpellier. Fru Margareta blef enka 1651. Detta, samt
att den betydliga och natursköna egendomen Sundby tillfallit
henne i arf från mödernet, hvaremot Åby lärer tillkommit
henne genom köp, är allt hvad vi egentligen och med visshet
känna om hennes lefnadsöden. Sin rätt till efterverldens
tacksamhet har hon sjelf underskrifvit genom sitt allom bekanta
testamente, hvari hon med några undantag till förmån för
åtskilliga gamla trogna tjenare donerar hela sin fasta egendom,
bestående af 148 hela hemman, till underhåll åt fattiga, vid
Göteborgs gymnasium studerande ynglingar (30 enligt det af
henne bestämda antalet) af Bohusläns nation, hvilka “selffver
ringa middler haffver, och dychtige kunde kiendes till god
uptuctelse.“

För att kunna skapa oss en bild af hvad hon verkligen
varit, måste vi stanna vid de slutsatser vi kunna draga från
de nämnde källorna, och hvilka inskränka sig till hvad om
henne blifvit anfördt i en äldre och en nyare beskrifning
öfver Bohuslän; den ena af Joh. Ödman, utgifven 1746, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:23:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1864/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free