- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band III, årgång 1864 /
232

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 8. 1864 - Marabutens lejon - Photosculpturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

djuren i vildmarken, föranleda dem att
frivilligt infinna sig hos honom och hembära deras
hyllning. Lejonet, som så tåligt gör sin vandring
igenom staden, är aldrig detsamma, och dess förare
berätta att, när de från allmosefärden återvända till
marabuten, djuret af dem bortjagas och derefter ånyo
uppsöker sin håla och sina kamrater. Följande året
inställer sig en ny fånge, hvilken utan motstånd
låter lägga
linan om halsen på sig, för att göra de insamlande
pilgrimerna sällskap. Den romantiska nyanceringen
i denna legend, hvilken af européerna visserligen
betraktas som en sådan, utöfvar icke destomindre
stort inflytande på arabernas fantasi, och gåfvorna
inflyta så rikligt, att emottagaren i alla händelser
gör en god affär med sitt lejon.

*


Photosculpturen.



Hvilken triumf genomlopp icke hela den bildade
verlden, då Daguerre och Niepcé hade fullbordat
sina beundransvärda uppfinningar, att tvinga
solstrålen lemna den trognaste bild af föremål,
hvars afbildning förut endast varit förbehållet åt
målarens konstnärliga hand! Då för tiden var den
antydda konsten ännu i sin linda och till och med
upptäckarne anade icke huru långt deras uppfinning
i en framtid skulle kunna utsträckas.

Photografikonsten har nu drifvits till en otrolig
höjd, och af den rika litteratur, som afhandlar
denna konst, erfara vi att jemt nya förbättringar ske,
som gifva en aning om att photografiens användbarhet
skall kunna utsträckas till ännu icke anade områden.

Den nyaste upptäckten är photografiens användande
vid åstadkommandet af sculpterade bilder, eller
photosculpturen.

Uppfinningen af denna konst har man att tacka en
mr Millème; och så väl i Paris som i London hafva
bolag bildat sig att i stort drifva den nyupptäckta
konsten. Bolagets i Paris firma är: Société Génerale
de Photosculpture de France
, och det är i sällskap med
en hos detta bolag engagerad bildhuggare vi beträda
dess storartade etablissement.

Byggnaden betäcker en stor, oerhördt dyr areal vid en
af Paris’ hufvudgator. Man blir förtjust af den redan
i mottagningssalarne, gallerierna och arbetslokalerna
utvecklade smakfulla prakt, som går hand i hand
med den mest välberäknade ändamålsenlighet. Vi
inträda nu i photografieringslokalen, som är en
hvälfd sal, fyratio fot i genomsnitt och alldeles
rund. Rundtomkring oss på de väl dekorerade väggarne
upptäcka vi ett antal små öppningar på lika afstånd
från hvarandra. Vid pass åtta fot från golfvet är
detta rum täckt af en ofantlig glaskupol, som går
tretio fot högt.



För att nu gifva en praktisk idé om den förträffliga
uppfinningen låter vår ledsagare en person uppstiga
på en i midten af rummet befintlig marmorpiedestal,
med uppmaning att intaga "ställning" och orörlig
dröja der ett ögonblick. I ett och samma ögonblick
tillslutas förmedelst dertill afsedda skifvor alla de
tjugofyra öppningarne i den cirkelrunda väggen. Efter
en kort stund följer en ny smäll och de små luckorna
blifva alla samtliga på en gång aflägsnade.

"Stå still!" ropar vår följeslagare, lyftande handen.

Inom mindre än en minut gifves tecken att lemna
den intagna ställningen. Vi föras nu i en yttre
gång och finna att framför hvarje öppning fanns en
camera obscura anbringad. Inom kort har man i handen
tjugofyra photografier på glas, hvilka lemna en och
samma person från hufvud till fot tagen från lika
många sidor.

Med dessa photografier begifva vi oss till
modellsalen, hvarifrån solljuset är hermetiskt
uteslutet. Att afkasta rocken och kafla upp
skjortärmarne är endast ett ögonblicks verk för
vår ledsagare. Han kallade på en af de talrika
underordnade arbetarne:

"Skaffa hit en obelisk, om ungefär femton tum!"

Den i en af lera nedsmutsad blus klädde mannen
framlemnade snart en klots fuktig lera på en
fotställning. Under tiden hafva vi sett oss omkring
i de små konst-kabinetterna. Öfverallt strålade det
prismatiska ljuset af en camera obscura, som kastade
de photografiska bilderna mot ett i ram infattadt,
ofantligt stort, mattslipadt glas, efter hvilka
konstnärerna arbetade.

De i glaskupolen tagna tjugofyra bilderna blifva
instuckna i fogarne af ett hjuls periferi, som medelst
en handvef kan skjutas fram och tillbaka, så att den
erforderliga bilden noga passar för öppningen i camera
obscuran.



Sålunda får man först se sig i profil och allt efter
som bildhuggaren vrider på hjulet, de tjugotre andra
bilderna.

Vår cicerone tager nu plats vid glaset, efter
att hafva ställt lerklotsen på en skifva, som
i tjugufyra afsatser låter drifva sig en gång
rundt omkring. Bredvid på bordet finnes en enkelt
sammansatt pantograf, medelst hvilken konstnären
afbildar en efter annan af de tjugofyra bilderna i
den mjuka leran. Af beundran kan man knappt slita
ögonen från bildhuggarens arbete, förrän klotsen
vandrat omkring och statyen sålunda är färdig. Denna
liknar originalet ända till det minsta veck och den
obetydligaste skugga.

Den sålunda åstadkomna bilden
tjenar nu till mångfaldigande af densamma, förmedelst
afgjutning i gips, ja till och med i metall, och inom
några timmar kan man ha nära nog så många statyer af
sitt eget nobla "jag sjelf" som man åstundar.

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:23:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1864/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free