- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band V, årgång 1866 /
326

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Humlegården - Framför spegeln

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

operor från Kungliga Teatern, mången gång parodierade
med sådan talang, att författarne hellre skulle
önskat hafva skrifvit dem än det parodierade
originalet. (Sådan var åtminstone händelsen med
»Atis och Camilla» af grefve Creutz, hvilken Hallman
parodierade under titeln »Ölbom och Elsa».) Under
denna tid hade Stockholm sålunda en teater, der
allt, ända intill pjeserna, var nationelt, och
hvilken flitigt besöktes, men, såsom det ofvan
uppgafs, slutligen flyttades till Kirsteinska
huset vid Munkbron (det nu varande Lindska huset)
och ändtligen efter inrättandet af Stora Operan och
Mindre Teatern i det nu längesedan nedbrunna De la
Gardieska palatset blef öfverflödig. Men dermed äro
Humlegårdens dramatiska anor icke uttömda. De äldre
af den nu lefvande generationen minnas förmodligen
ännu, huruledes det lilla stenhus vid Humlegårdens
södra mur, som på den sednaste tiden varit en bland
Svea Artilleriregementes många småkaserner, också
i sin tid inrymde en anspråkslös liten elevteater,
der spektatörerna deltogo i aktionen nästan lika
mycket som de små aktörerna och aktriserna, och der
särdeles en ung flicka, som visserligen ibland kunde
få höra tillropet: »tala högt, Emeli!» i allmänhet
var föremålet för publikens beundran och för sina
lyckade prestationer belönades med äpplen och nötter,
– föregångarna till de applåder, de lagerkransar
och hyllningstecken af större värde, som en gång
skulle egnas åt den tjusande Emelie Högqvist, Svenska
scenens skönaste prydnad och lika ädel och god som
menniska, som hon var stor som konstnärinna. Denna
teater fortfor emellertid icke länge, och Humlegården
blef sedan under några år skådeplatsen för ett rätt
lifligt folklif, hade karusell, dansbana, kälkbackar
m. m. och genljöd af dundrande konserter, med obligata
kanonader och handgevärssalvor, såsom till exempel
den kanske ännu icke alldeles glömda kompositionen
»Slaget vid Narva», hvars författare sednast i fjol
låtit uppföra detta verk i de goda städerna Hamburg
och Lübeck. Men dermed slutar också Humlegårdens
historia, ehuru den, trogen sin äldsta bestämmelse,
ännu äger qvar sin lilla sommarteater, som, uppförd af
Oscar Andersson, den af Hedberg naturtroget skildrade
»direktör Oscarin», både under hans och
hans efterträdares tid utmärkt sig genom goda
sujetter och godt urval af stycken.

Humlegården anlades ursprungligen af Gustaf II Adolf,
för att ganska riktigt begagnas till humlegård
under slottsladugården och utvidgades sedan till en
lustträdgård, i hvilken egenskap den stundom besöktes
af drottning Ulrika Eleonora den Äldre och hennes
barn. Efter hennes tid stod trädgården förmodligen
vårdslösad i långliga tider och utarrenderades 1762
till konung Adolf Fredrik sjelf, som i arrende
erlade 1,800 daler silfvermynt. Arrendet räckte dock
endast ett par år, och Humlegården ställdes under
öfverståthållare-embetets inseende, till dess år
1787 en större del deraf uppläts åt polismästaren,
sedan underståthållaren, Liljensparre, åt hvars
arfvingar den afstods mot vilkor, att de der skulle
småningom anlägga en Engelsk trädgård, omgifva denna
med stenmurar samt efter tretio års förlopp (från
1792) aflemna alltsammans utan vedergällning. Men
Liljensparreska arfvingarne sålde sin rätt till
Humlegården åt en enkefru Svensson, hvilken »af gunst
och nåd» blef befriad från de svåra skyldigheterna,
och sedermera tillföll platsen (1820) dåvarande
artillerichefen general Cardell, hvilken fick
draga fördel af höafkastningen, men i stället skulle
underhålla platsen, »så att den kunde begagnas som en
allmän promenad för hufvudstadens invånare». Sedan har
platsen varit anslagen till disposition af chefen för
Svenska artilleriet och räknar bland dem, som i denna
egenskap innehaft densamma, konungarne Oscar och Carl
XV. Den står nu under general-fälttygmästare-embetets
inseende. Visserligen kan den ännu gälla för
en lustpark, och prunkar ännu med vackra alléer af
lummiga, tvåhundraåriga lindar, har en vattenfylld
bassäng och åtskilliga byggnader, deribland, utom
den till fall lutande rotundan, en nu öfvergifven
Carlsbader-inrättning; men Humlegården står dock nu,
vanvårdad och förfallen, en sörjande enka efter fordna
gladare dagar, och det vore må hända icke så illa,
om denna park, der kringvandrande menageriägare ofta
fått förevisa sina djur, kunde, såsom man föreslagit,
blifva förändrad till en zoologisk trädgård, hvartill
för några år sedan också ett, ehuru tyvärr misslyckadt
försök gjordes.

Th.

*


Framför spegeln.



II.

I trädgården sjöngo och qvittrade fåglarne och
Bella skällde, från gården hördes kacklande,
galande och gnäggningar och i mitt fönster surrade
flugorna. Morgonen var redan långt framskriden,
men sjelf låg jag ännu med handen öfver hufvudet
och blinkade i solskenet, utan att kunna besluta mig
för att stiga upp. I början härmades jag öfver den
högljudda munterheten derute, men derpå föll jag
i åtskilliga betraktelser. Skulle icke instinkten
lära djuren det tidiga uppstigandet, den instinkt,
som så väl låter dem urskilja helsosamt och
skadligt. Morgonluften, i hvilken vi alla tränga
oss ut, måste den icke vara af särskild kraft och
arom? Det föll mig in hvad en viss gammal fru, hvilken
aldrig varit sjuk, en gång sade mig: »Hemligheten
af att alltid vara frisk består i torra fötter och
tidigt uppstigande!»

Jag steg upp.

För några år sedan brukade jag blanda mitt
tvättvatten med så kallad lait virginal (en
blandning af rosenvatten och benzoetinktur),
men allt sedan jag en vacker dag uppträdde vid
frukostbordet med svartfläckigt ansigte och utan
all aning om metamorphosen, hyser jag aversion
för alla dylika förbättringar af det sundaste och
billigaste uppfriskningsmedel af alla, det sköna klara
vattnet. Jag tog nämligen på den tiden svafvelbad;
men då svafvel förbinder sig med bly, uppstår en
svart blandning. Mitt hyförbättringsmedel med det
oskyldiga namnet som jag begagnat före badet, var
sålunda förfalskadt, det innehöll blyhvitt. Och enär
j, mina väninnor, säkert äro lika illa skyddade mot
bedrägeri som jag, låt oss då komma öfverens om att
öfvergifva skönhetsmixturerna och
blott hvarje dag tvätta oss med kallt, mjukt
vatten. Ett lågt, vidt zinkbäcken, en stor grof
svamp, som man alldeles fyller med vatten, för att
dermed först fukta magtrakten och dernäst hufvudet,
samt en icke allt för fin handduk må vara hela vår
apparat. – Om man dagligen skall tvätta ansigtet
med tvål, om man öfverhufvud någonsin skall använda
den derstädes? denna fråga får hvar och en efter
egen erfarenhet besvara. Många torde göra rättast
i att begagna en handske af hår eller en grof
handduk. Men deri äro väl alla ense att välsigna
minnet af den store obekante, som emot slutet af
medeltiden i Marseille gjorde den uppfinningen, att
en fet kropp, bringad i förbindelse med ett alkaliskt
salt, bildar en i vatten löslig massa, som utgör
ett förträffligt rengöringsmedel. Det var såpans
eller tvålens uppfinning; tvål är renlighet och
renlighet är civilisation. Liksom markis Posa ropar
till den mörke Filip: Gif oss tankefrihet! ville
jag tillropa alla beherrskare öfver ociviliserade
folkslag: Gif dem tvål! – –
Om toalettvålen är god eller dålig, låter sig först
bestämma efter användandet. God tvål är af
fullkomligt lika beskaffenhet och i vatten
löser sig blott ytan; löddret kännes fetaktigt,
håller sig länge och försvinner utan att lemna
spår efter sig å huden. Utsatt för luften torkar
den långsamt, men väl, den angenäma lukten räcker
ända till slutet och känslan efter begagnandet är
icke torr eller brännande. – Namnen på de olika
tvålsorterna äro mera än hos något annat – skum och
säga alldeles ingenting. Så till exempel innehåller
honingstvål allt annat, utom honing. Vigtigare är
färgen. Hvitt, gult och brunt äro färgerna hos de
bästa tvålsorter. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:24:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1866/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free