Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om musiken och några af dess förnämsta mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
han gjorde med glädje, emedan han derunder fick
vistas i det fria och kunde ostörd öfverlemna
sig åt sina drömmar. Hans önskningsmål var att
kunna förvärfva sig så pass insigt i musiken, att
han en gång skulle befinnas värdig att bekläda en
skolmästareplats. Omsider erhöll han tillåtelse att
följa sin älsklingsböjelse. Han arbetade nu af all
kraft, men blef plötsligen afbruten, då vid sjuåriga
krigets utbrott en preussisk underofficer pressade
honom till skeppsdragning, hvilket nästan medtog alla
hans krafter. Emellertid hade han i Dresden blifvit
bekant med en svensk musiker, Weström, som ämnade
sig till Italien att studera för Tartini. Han erbjöd
honom att åtfölja sig, hvilket han med förtjusning
antog. Weström bemötte honom mera som sin betjent
än elev, hvilket likväl var meningen att han skulle
vara. En dag bad Naumann
Tartini att, stående vid dörren, få afhöra lektionen,
hvilket så rörde mästaren, att han tog honom till
lärjunge. Nu studerade Naumann komposition och
kontrapunkt i flera år, hvarefter han med mycken
lycka uppträdde som operakompositör i Venedig. Han
återvände dock efter några år till Dresden, der
han fick fast engagemang som kyrkokomponist. År
1776 kallades han af Gustaf III till Stockholm,
för att reorganisera kapellet. Under sitt andra
vistande derstädes komponerade han till det nya
operahusets invigning (1782) Cora, som både här och
i Tyskland vann stort bifall, samt Gustaf Wasa,
som länge varit ett älsklingsstycke på svenska
scenen. Han dog i Dresden 1801, af ett slaganfall
under en promenad. Utom sina operor skref Nauman 27
stora messor och 10 oratorier. Hans messor värderas
högst. Den öfvervägande
karakteren i hans verk är enkelhet och hjertlighet
i melodien tillika med mycken korrekthet i den
harmoniska behandlingen.
Wolfgang Amadeus Mozart. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>