- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band VI, årgång 1867 /
72

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kinas religioner.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

När Tsong Kaba dog återvände hans själ till de
jordiska njutningarnas himmel, men hans kropp hvilar i
klostret Kaldan. Munkarne påstå, att den icke multnat,
och sväfvar, genom ett under, fritt i luften utan
att vidröra golfvet.

Tsong Eabas reform spred sig öfver alla länder
emellan Himalaya och ryska gränsen och bekännes äfven
i några af Kinas vestra provinser. Kina, Japan och
det inre Indien hafva förblifvit den gamla kulten
trogna och derstädes hafva Bon-zerne och Talapoinerna
icke låtit förmå sig till några förändringar. De gå
i Kina klädda i grå klädedrägt och röd mössa. Den
reformerade kultens prester, de så kallade Lamas,
bära gula kläder. Bonzer och Lamas betrakta sig
i öfrigt såsom tillhörande en och samma familj och
lefva i endrägt. De hafva dock olika tempel och olika
bruk. Tibet är Lamaismens hufvudsäte, till hvilkens
ifriga anhängare mongoler och mand-schuister räknas. I
Pekfng hafva de många tempel och det vidtberömda »de
tusende Lamas kloster».

Botgörare i ett Buddhistiskt kloster,

År 1861 gjorde franska gesandtens gemål, fru
Bourbou-lon ett besök derstädes. Strax vid inträdet,
säger hon, förvånas man öfver den stora mängden af
bilder. Man får se tigrar, lejon och elefanter på
granitblock; äfven trappornas^ sidor äro smyckade
med sällsamma figurer, i synnerhet drakar, chimärer,
enhörningar och andra fabeldjur. Genom äreporten
går en bred trappa; man uppkommer på en stor perron
och har nu en öfversigt öfver det af lackeradt trä
byggda templet. Dess inre erhåller ett matt ljus genom
pappersfönster. Bjelkar panelverk och allt annat är
smyckadt med sniderier, bildande ett obeskrifligt
virrvarr af blad, frukter, blommor, torra grenar,
fjärilar, fåglar och ormar, bland hvilka, på många
ställen, ett odjur med menniskohufvud, stort gap och
spetsiga tänder, framsticker.

Yi ’inträdde i den inre helgedomen, omgifne af ett
hemlighetsfullt halfmörker, ty pappersförhängena dämpa
ljuset långf mera än våra målade kyrkofönster. De
religiösa högtidligheterna hade just börjat och jag
hade en i sanning storartad

anblick. Midt emot oss, i templets bakgrund, reste
sig, i majestätiskt lugn, buddhaistiska treenighetens
afbild, omgifven af en mängd underordnade gudar och
genier. Denne Buddhas kolossala staty är af förgyldt
trä och 70 fot hög, med vackert och regelbundet
ansigte; det påminner, om man undantager de långa
öronen, ovedersägligen om den kaukasiska; typen. De
mongoliska Lamas, som tillhöra detta tempel,
hafva bättre än de kinesiska bonzerna bevarat de
traditionella bruken.

Framför Buddhas bild står, på en låg ställning,
åtskilliga rökelsefat och ljusstakar af förgylld
brons. Templets inre är utsiradt med sniderier
och målningar, föreställande scener ur Buddbas lif
och hans berömdaste lärjungars själavandringar. I
sidonischerna stå statyer af underordnade gudar; i
trapporna brinna rökoffer på kopparfat och hvarje guds
hufvud är smyckadt med guldstickade sidendukar, från
hvilka, med tryckta inskrifter försedda, bandbitar
nedhänga; lyktor af papper eller pressadt horn felas
icke.

Bökelse-offrande Bonze i ett Buddhistiykt kloster,

Öfverstepresten, storlama, sitter i en förgyld stol,
midt emot altaret, och påminner hans klädedrägt mycket
om en katolsk biskops. Han håller en lång korsstaf
i sin högra hand och har en gul biskopsmössa på
hufvudet; öfver skuldrorna hänger en med ett spänne
sammanfästad kormantel. Presterna knäfalla och ligga
vanligtvis tio tillsamman, på mattor, emellan hvilka
fria gångar finnas. De bära en gul hufvudbetäckning,
som liknar en hjelm, en gul sidendrägt, sammanhållen
af en röd silkesgördel, och äro, tillfölje af att
de, såsom tecken till ödmjukhet, hafva ställt sina
skarlakansröda sammetsstöflor utanför templets ingång,
barfota. Alla vända de sina ansigten mot koret och
ligga i ordning efter innehafvande rang.

Plötsligen tonar gongens väldiga klang; den bjuder
samling och bön. Öfverstepresten knäfaller på den
framför honom liggande hårkudden och de öfriga Lamas
kasta sig, med utsträckta armar, framstupa och bedja.

Sacristanen ringer med en klocka och Lamas mumla sakta
sina böner, som de läsa på små silkepappersremsor. Ett
nytt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:24:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1867/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free