- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band VIII, årgång 1869 /
341

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Porslinet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

erfordras, och då skifvan sättes i gång, trycker arbetaren ned handen mot massan, hvilken derigenom
antager formen af en cylinder. Nu trycker han ned båda tummarne i midten af cylindern och söker att hålla tummarne tätt intill de öfriga fingrarne; härunder bildar sig den inre cirkelrunda urhålkningen och massan tränger sig uppåt, hvarvid arbetaren låter sinahänder följa efter till dess kärlet uppnått den höjd, det bör äga, då han låter den roterande skifvan stanna ett ögonblick för att utbyta den sålunda från honom färdiga pjesen mot ämnet till en annan. Denna formning för hand förekommer endast med runda och släta pjeser, såsom muggar, blomburkar, koppar o.s.v. Begagnandet
af gipsformar förekomma för alla ovala, kantiga eller runda, med prydnader försedda pjeser, och tillgår på det sätt, att af den färdiga massan utkaflas blad eller skifvor, hvilka uttryckas i gipsformarne. Vid mera sammansatta pjeser erfordras flera formar, och då framspringande delar eller särskilta prydnader anbringas, sker detta helt enkelt genom att de samma fastklibbas på pjeserna medelst litet tunnare massa. Sedan formningen försiggått torkas pjeserna och insättas derefter i kärl af eldfast lera, så kallade kasettlar, hvilka trafvas upp på hvarandra i de stora kägelformiga ugnarne, der sålunda den första bränningen sker. Denna bränning pågår i 40 å 50 timmar. Derefter öfverdrages arbetet med den glasur, hvars beståndsdelar vi här ofvan angifvit, och sedermera är det samma färdigt för dess andra bränning, hvartill erfordras 14 à 18 timmar. Hvad här blifvit nämdt om tiden för bränningen, gäller likväl endast för fayencen, ty i afseende å äkta porslin är tiden för bränningen mycket varierande, allt efter ugnarnes olika storlek och konstruktion.

Förutom hittills nämda porslinssorter finnes ett slag benämt majolica hvilket i allmänhet betecknar
samma vara som fayencen, men egentligen sådana i konstnärligt afseende högt uppskattade fayencepjeser, som tillverkades i Italien för 3 à 400 år sedan. Tillverkningen af denna produkt hade der redan blifvit en utbildad näringsgren,innan man annorstädes i Europa ännu kände annat stengods än vanliga krukmakarevaror. Den italienska majolican är till en del praktfullt emaljerad och utmärker sig ofta, ehuru enkel till form och arbete, genom en dyrbar konstmålning. Den härstammar också från den tid då målarekonsten stod på sin höjd i Italien. Majolican fabricerades af vanlig gul eller brun lera, och utfördes dels med upphöjda ornamenter, utsirade med brokiga färger, dels i släta former, i det sednare fallet dekorerade med vanligtvis särdeles konstnärligt utförda teckningar. Af det sednare slaget eger vårt National-museum en rik och vacker samling,
hvaribland pjeser, hvartill Rafael skall hafva lemnat teckningarne.

Den nu mera tillverkade majolican, hvilken synnerligast är modern i Frankrike och England, är afsedd att utgöra en efterbildning af det förstnämda slaget. Den tillverkas af vanlig gul eller hvit fayencemassa och dekoreras med smältfärger i olika nyanser, som efter bränningen framträda särdeles lifliga och glänsande och gifva godset ett egendomligt samt, då färgerna äro väl afpassade, ytterst dekorativt utseende. Rörstrand har en icke obetydlig tillverkning af majolica.

Vi hafva ännu ett slag af porslin, nämligen parian, imitation af parisk marmor, hvilken tillverkning börjar att blifva allt mera begärlig. Den tillverkades först i England omkring år 1850, och tio år derefter infördes tillverkningen vid Gustafsberg. Parian innehåller mycket svensk fältspat och är sålunda i sjelfva verket mera svensk än annat porslin. Den svenska parianen är klarare och vackrare än något annat lands. Gustafsbergsfabriken har särskilt vinnlagt sig om pariantillverkningen och i afseende å den samma nått en hög fulländning.

Till tryckning af porslin begagnas mineralfärg, blandad med ett slags fernissa, och sjelfva
tryckningen tillgår, kortast sagdt, som i en vanlig handtryckpress och verkställes på tunnt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:26:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1869/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free