- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band VIII, årgång 1869 /
372

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Grekiska plastiken såsom grundval för den nordiska riktningen inom skulpturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

––- 372

»Jag är ju blind», svarade Höder, »jag ser icke
Balder.» Loke tog då bågen, satte den i Höders hand,
lade mistelten till strängen, förde Höders arm,
sigtade, skottet föll, och Balder vardt genomborrad.

Gudars och mcnniskors sorg blef gränslös; ingen åtgärd
försummades, för att befria Balder från den blekblå
Hels dystra boning, till hvilken han nu var hemfallen.

All naturen gret, de liflösa tingen (stenarne) greto.

De gråta än!

Balder kan ej befrias från Hel,

förrän då Wal-halls och den närvarande verldens
murar ramla, vid Ragnarök, gudarnes skymning, Åsarnes
slut. . . sedan skall en ny verld framträda och Balder
på samma gång framstå i föryngrad gestalt och med
ett än högre strålande ljus.

Betrakta vi detta konstverk (Loke och Höder),
så utropa vi säkert vid första blicken: det är
grekiskt! Men vid ett närmare betraktande finna vi
ej något, som påminner t. ex. om den milde Gud,
som skänkte drufvans inspirerande krafter; ej
heller återfinna vi lyrans och sångens; ej är det
Åres och ej heller Hermes, vi skåda i någon af dessa
figurer. Det är otvifvelaktigt grekiskt i afseende på
framställningssätt, i stil, i harmoni och skönhet; men
ämnet särskiljer sig lika fullt så betydligt från hela
den klassiska mytens bilder, att vi strax fatta, att
här är någonting nytt - hvad då? Yi känna den nordi-

Loke, som hjelper den blinde Höder att sigta på
Balder,

ska myten äfven - hvad se vi annat än Loke, som
hjelper den blinde Höder att sigta på Balder!

Vi se här på ett lyckadt sätt det karakteristiska och
det ideala förenadt. Höder såsom representant för den
blott materiella kraften är blind, och i och för sig
sjelf ej ett ondt, blir den dock, ledd af det ondas
genius (Loke), det oskyldigas och godas (Balders) död
och förderf. Höders blindhet framstår på ett utmärkt
sätt, likaså den ränkfulla, inbitna ondskan hos

Loke. Hela tilldragelsen, Balders död, står, liksom en
dom af mörksens furste, skrifven i hvarje tumafLokes
smidiga, ormlika gestalt. Detta konstverk har ej
blifvit utför dt annat än i en mindre grupp och i
gips. Det var först synligt vid konstakademiens
i Stockholm utställning år 1863 och sedan vid
allmänna utställningen i Nationalmuseum 1866, alltid
tillvinnande sig ett stort och rättvist bifall. Genom
den store konstnärens förtidiga bortgång väntar det
ännu på ett utförande i marmor eller brons.

Måhända vore det ej olämpligt, att i Kungsträdgården,
som nyligen prydts med kung Carl XILs staty
och som i en af de tvenne öfriga rundlar, hvilka
parkanläggningen bildar, kommer att upptaga Molins
fontän - medNec-ken, Egir och hans döttrar - i den
återstående run-cleln upprestes denna herrliga
grupp i brons af Qvarn-ströms Loke och Höder
(en billig gärd dessutom åt den store konstnärens
minne!). Hufvudstaden skulle då ytterligare få en
prydnad af egendomlig art och skönhet!

Svante.

(Efter Qvarnström.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:26:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1869/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free