- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 10, årgång 1871 /
44

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ingenting ovanligt. Berättelse af Richard Gustafsson. (Forts fr. föreg. häfte, sid. 18.) - Vårfru-kyrkan i Köpenhamn. II. Svante.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

på ömse sidor om sig en obekant figur, som gjorde
min af att också vilja stiga upp i vagnen. Barkander
studsade och ville rygga tillbaka, men de båda
obekanta karlarne sköto honom framför sig upp i
droskan.

»Hvad vill ni mig?»», frågade Barkander och skälfde
i alla lemmar, ty han anade, hvilka de obekanta
voro. Den ene visade fram ett tjenstetecken och sade:

»Vi ha order att arrestera er.»

Barkander dolde ansigtet i sina händer och mumlade:
»För sent!» Rättvisans tjenare togo plats i droskan,
som hastigt rullade bort. Då vagnen satte sig i
rörelse, tyckte Barkander sig höra ett skri ofvan
sitt hufvud. Det var fru Ingeborg, som nu förstod,
hvart färden gällde. Med ett utrop af fasa föll hon
afsvimmad i sin dotters armar.

(Forts.)

Vårfru-kyrkan i Köpenhamn.

II.

Om kyrkans yttre, med undantag af den nyss beskrifna peristilen med sina
sköna bildverk
[1], icke gör något ovanligare intryck,
lemnar deremot dess inre, redan vid första steget, en
upphöjd, högtidlig och fridfull anblick, frammanande
för hjerta och sinne himmelska tankar.

Oaktadt, som vi förut antydt, byggnaden icke är af
några ofantliga dimensioner, verkar dock dess skepp,
med sina kolonner, sitt hvälfda, hasetterade tak
och sina marmorbilder, mäktigt och anslående, mera
till och med än många för sina omfångsrika interiörer
verldsbekanta byggnader. Skälet härtill torde ock för
en del ligga uti just saknaden af brokiga detaljer:
saknaden af ett öfverväldigande flöde af ornamentala
prydnader eller den oftast tunga prakten af guld
och bjertare färger, hvilket allt kan mera störande
inverka på det helas harmoni, men hvilken
i Frue Kirke framstår med den lugna storhet, att vi
till viss grad skulle kunna förlikna den samma med de
herrliga, ljusa molnpartier, som en stilla sommardag
teckna sig mot himlens blå.

Dessa det arkitektoniska
elementets egenskaper låta derföre ock, hvad som här
är hufvudsak, de etheriska och klara marmorbilderna,
med sin halft transparenta ton, framstå som det helas
sjelfva glanspunkter; och den omgifvande arkitekturen
lemnar sålunda deråt en, om vi så få kalla det,
skön resonans.

illustration placeholder

Det inre af Vårfru-kyrkan i Köpenhamn.

Af dessa bildverk äro Kristus och Apostlarne
placerade så i templet, att invid sidomurarne,
på framspringande piedestaler, resa sig i kolossala
former »de tolf», sex på hvarje sida, och fram emot
korets höga, nischformade hvalf sjelfva Kristusstatyen,
inom ett, öfver altaret sig höjande kolonnprydt
parti, som i sin särskilta och i en något mörkare
teint hållna fond gifver en ökad relief åt Frälsarens
bild; detta – Kristus och Apostlarne – sålunda
enligt konstnärens mening bildande ett perspektiv,
hvilket både i inre och yttre (symbolisk) betydelse
lemnar åt åskådaren en »utsigt», som låter tanken och
känslan sväfva hän mot det oändliga, det eviga.

Den här för våra blickar framträdande Kristusbilden är
den uppståndne, den öfver grafvens makt triumferande
förlossarens. Iklädd ett i sida veck fallande draperi
– svepningslakanet –, hvilket lemnar bröstet med såret
blottadt, höjer sig i en majestätisk gruppering den
gudomliga bilden öfver altaret – framom hvilket,
mot den annalkande, knäböjer dopets med rosor
kransade engel, med i sin famn en mussla, sjelfva
dopfunten – och sänkande sitt, med af rika lockars
svall omkransade hufvud, öppnar han sin kärleksrika
famn med ett i hela gestalten samladt uttryck för
dessa ord: »kommer till mig j alle, som arbeten,
och ären betungade; ty jag vill vederqvicka eder».


[1] Sedan några år tillbaka lära på ömse sidor om
peristilen blifvit resta statyer af David och Moses
i brons, den förre af Jerichau och den sednare af
Bissen. Vår i föregående uppsats meddelade afbildning
saknar ock dessa statyer, emedan gravyren blifvit
utförd efter en teckning från den tid vi sednast voro
i tillfälle besöka Frue Kirke, som då ännu icke hade
blifvit prydd med ifrågavarande bronsstoder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:27:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1871/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free