- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 10, årgång 1871 /
166

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från de heligas stad. -x. - En liten utflygt på Mälaren. E. S-dt.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mormonernas bruk, undergå nu denna formalitet
genom en prest Heber C. Kimball, som, enligt
successionsordningen, skall blifva Brigham Youngs
efterträdare. Han lägger kontrahenternas händer
i hvarandra, mumlar en bön och uppmanar dem att
kyssas, och detta är hela ceremonien,
hvilken antagligen ej kan få vara mera
invecklad, då man kommer ihåg, att giftermål
förekomma vida oftare hos mormonerna, än på andra
håll. Sedan nu vigseln är öfverstökad,
kommer ordningen till dopet. De troende införas
i en temmeligen stor kyrksal, sedan de likväl
förut lemnat sina fotbeklädnader vid tröskeln,
Männen framkallas först en och en i sender, få
aflägga sina kläder och doppas derefter ned
i ett badkar af zink. En doktor Sprague, en
af de osnyggaste menniskor man gerna kan få
se, tjenstgör såsom badmästare. Han tvättar
hela kroppen i ljumt vatten och välsignar
hvarje dess särskilta del, allt ifrån fötterna,
för att gifva dem snabbhet att följa det rättas
väg, ända till hufvudet, som på detta sätt blir
välsignadt med ett skarpt förstånd. Väl tvättad
och derpå förklarad renad från den onda smittan,
öfverlemnas den tvagne till en annan af de helige,
hvilken det åligger att gifva namn åt den döpte.
Då detta skett, införes man i ett väntrum,
der man nedsattes på en kullerstol och mottager
smörjelse med välluktande oljor, som strykas i håret,
och derefter frotteras ögon, näsa, öron och
mun med samma parfymer. Smörjelsen förrättas
af två prester och sker till förberedelse för
den högtidliga invigningen till »Guds och lammets
konung och prest», hvilken ceremoni verkställes i
templets allra heligaste. Dessförinnan påklädes
man en lång musslinsrock, derpå en skjorta af
lärft, som fästes kring lifvet med en gördel,
och derutanpå ett fyrkantigt förkläde af lärft eller
siden, med derå målade eller broderade fikonlöf.
Nu uppföres af mormonernas prester i yttre rummet
ett skådespel, som börjar med framställandet
af verldens skapelse. Tre af dem komma in i
det rum, der de utvalde befinna sig, och blåsa
på dem, hvarmed skall afses att gifva dem lif.
Qvinnorna, hvilka i sin ordning genomgått samma
ceremonier som männen, lemnas nu till hvar och en af
de sednare, och på detta sätt förenas Adam med Eva.
Så framställes scenen om Evas frestelse i paradiset,
och en af presterna föreställer satan och blir utjagad
derifrån. Då den fallna menniskan sålunda
befinner sig utan skydd, sätter Gud presten
till att styra och leda henne, och inför honom,
den andlige och verldslige rådgifvaren, aflägges
derefter ett slags tro- och huldhetsed, hvarigenom
den troende förbinder sig till den obrottsligaste
lydnad under prestens välde, eller, såsom Kimballs
ord, så betecknande för dessa stackare, lyda: »som en
usel trasa i Brigham Youngs händer». Då Gud för
menniskans räddning uppenbarat sitt evangelium för
profeten Joseph Smith eller, såsom det naturligtvis
numera heter, för hans efterträdare Brigham Young,
har denne också blifvit beklädd med en ofelbar makt.

Den troende, som sålunda genomgått alla dessa
förberedelser för sitt nya lif, blir nu införd i en
tempelsal, der ett altare blifvit rest, omgifvet af
kandelabrar, och der äfven åtskilliga prester äro
samlade. Der afklädes man å nyo och faller med
förbundna ögon på knä och svär inför aposteln,
att aldrig smäda Herrans smorde, att tänka med deras
tankar, åtlyda hvarje deras begäran, vore den än så
brottslig, betrakta kyrkan såsom lifvets högsta
mål och ej ens akta sådana eder, som förklaras
stridiga mot kyrkans intressen. Efter ännu några
andra ceremonier, alla åtföljda af tysthetslöftens
afgifvande, förklaras de utvalde vara bröder och
medlemmar i det gudomliga presterskapets samfund och
samlas slutligen efter denna nio timmars invigning
i »Guds rike», der Brigham Young och sektens förnämsta
vänta dem, och der invigningspredikan hålles.

Under de svåra förföljelser, för hvilka mormonerna
voro utsatte närmaste tiden före Joseph Smiths död,
då de ännu hade sitt tillhåll i staten Illinois vid
Missourifloden, uppsatte Smith några regementen,
hvilkas organisation han sedermera fulländade genom
upprättandet af »Legion de Nauvoo», som bar namnet
af mormonernas stad vid östra stranden af Missouri,
och det på sin tid så mycket fruktade sällskapet
»Daniternas trupp eller Gideons förenade bröder»,
ett genom de förfärligaste eder förenadt band,
som hade till uppdrag att verkställa de mord, som
anbefalldes af mormonernas hemliga domstolar. Under
loppet af flere år pågingo dessa strider, och många
voro de offer, som föllo för detta sällskap. Så
snart domen var fälld, och detta skedde alltid
utan alla omständigheter eller långa ransakningar,
skreds omedelbart till exekution. Med mormonernas
fördrifvande till Saltsjöstaden upphörde dessa
styggelser, men hatet är ännu så starkt mot Förenta
Staternas regering, att bland de eder, som affordras
dem, som upptagas i mormonernas samfund, förekommer
äfven, att de skola underhålla ett evigt hat mot denna
regering, för att den icke bestraffat dem, som mördade
Joseph Smith, och ej anställt rättegång angående de
förföljelser, för hvilka »de helige» fått lida.

*



Mormonismens uppkomst och utveckling torde kunna
utgöra ett det mest slående exempel på massans
blindhet och på den relativa lättheten att leda den
okunnige och alldeles, genom smickrandet af lägre
passioner, förvända blicken i fråga om förnuftsenliga
idéer och högre sanningar.

Med huru mycket blod och tårar, förbannelser och
elände har icke den religiösa fanatismen, allt
ifrån historiens tidigaste morgon intill äfven våra
sednaste dagar (hvarpå det ofvan anförda lemnar ett
prof) fläckat dess blad – huru har icke den brodd
för ett högre lif, som måste förefinnas inom hvarje
menskligt bröst, genom skickliga bedragares ränker,
äregirighet och maktlystnad oftast kommit att offras
på falska profeters altaren i smutsiga hyenden för
den lägsta skändlighet, den afskyvärdaste egoism!

Men mormonismen, denna förvridna och gräsliga
karikatur af allt heligt, torde kunna utgöra en
vederläggning för de åsigter – vissa »fromma» sinnens
– som vilja korståg mot det verkliga vetandet, och
hvars hufvudsats är: »det är farligt att upplysa
massan».

Nej, låt sanningens fackla stråla, låt utan
bojor framträda menniskans förnämligaste och
högsta egenskap: förnuftet, det gudomliga!

-x.

En liten utflygt på Mälaren.

Jag ville se, huru Mälaren såg ut, som jag ej sett
på mycket länge, och gick derför ombord på Aros en
vacker Augustimiddag, för att plaska med, så långt jag
skulle finna för godt, utan någon uppgjord resplan. Vi
backade ut från Riddarholmen, alldeles som när man
krumbugtar baklänges till dörren, sedan man tagit ett
höfligt afsked. Det var också en stor folksamling,
som tog vår affärd i betraktande. Hattar och näsdukar,
till och med blårutiga, satte den qvalmiga luften
i rörelse, för att uttrycka en öm och ömsesidig
välgångsönskan, och hvilken artighet eller skyldighet
icke upphörde, förr än Aros vände
aktern till och icke låddes om någonting annat
än sitt åliggande att med görligaste första
fortskaffa gods och passagerare till deras respektive
destinations-orter. Det gick som en dans, och Sundin
stod som en Gud på kommandobryggan.

Mälarens stränder äro, som man vet af gammalt,
förtjusande; men Mälar-vattnet är gult och
grådaskigt, som det förmodligen i alla tider varit
hafver. Himlen var ren och blå, hvilket alltid är
behagligt, då man gör sjöresor, ehuru det nu var
nästan till öfverflöd. Med undantag af vattnet,
täflade jord och himmel i fägring:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:27:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1871/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free