- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 12, årgång 1873 /
105

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Upptäcktsresor i lufthafvet. II. - Blicken är menniskan. G.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den som någonsin blickat i ett öga – och hvem har
icke det? – vet, att det gifves en liten bild i
ögat. C. Sterne härleder härifrån ordet pupill. Han
tänker dervid på skötebarnen, som ej låta bli att
glädja sig, då de i sin moders ögon upptäcka tvenne
små dockor, som jemt le, såsom de sjelfva.

Om ögat med allt skäl kallas själens spegel eller
port, så kan detta med ännu större skäl sägas om
blicken. Han är helt enkelt en uppenbarelse. Alla
själstillstånd finnas återgifna i blicken. Blicken är
stolt och ödmjuk, hård och mild, vred och älskande,
dämonisk och gudomlig; han är lågande och kall,
skygg och uppriktig, glad och sorgsen, from och
hädande. Blicken beder och förbannar, gråter och ler,
dödar och lifvar.

Blickens underbara inflytande blef redan tidigt
observeradt och spelar en stor roll i vidskepelsens
historia. Mången blick berör oss sympatiskt; mången är
frånstötande; mången annan oroar, plågar och ängslar
oss. Plinius berättar om besvärjare, hvilka genom
sin blotta anblick
förtrollade och dödade allt, som de länge och med vredgad
blick betraktade, i synnerhet voro fullvuxna personer
utsatta för denna olycka. Ännu märkvärdigare var det,
att en dubbel menniskobild var synlig i hvartdera
af deras ögon. Philarchus berättar för oss om
trollqvinnor i Schythien; deras kännemärke var en
dubbelbild i det ena ögat och bilden af en häst i det
andra. Cicero påstår, att blicken hos alla qvinnor med
dubbel ögonbild besitter farliga egenskaper. Enligt
"Hexehammaren" är den omvända bilden af den,
som ser i en hexas ögon, det osvikligaste medel,
enligt hvilket man kan igenkänna henne. Då man hos
sjuka icke mer såg det "lilla barnet" i deras ögon,
så ansåg man dem besatta. Grinne berättar att "i
Skotland, ännu existerar den tron, att, om man icke
mera ser bilderna i den sjukes ögon, måste han dö".

Tron på den "onda blicken" är till och med
ännu i dag vidt utbredd. De blindaste anhängarne
af denna tro påträffas i Italien, i synnerhet i Neapel,
okunnighetens, öfvertrons och vidskepelsens
förlofvade land. Inom alla klasser, äfven de högst
uppsatta, herrskar der en orubblig tro på den "onda
blicken" och dess förderfliga verkningar. Denna onda
blick anses icke alltid frivillig eller uteslutande
tillhörig dem, som af elakt uppsåt öfva trolldom, utan
stundom som en olycklig egenskap hos goda menniskor.

Den onda blicken kallas malochio; den, som blifvit
behäftad med en sådan, namnes jettatore. Det är
mycket svårt att vid första anblicken igenkänna en
sådan. De karakteristiska kännetecknen på jettatoren
äro: att han är en mager, blek man och att han har en
näbbformigt böjd näsa samt stora, gnistrande ögon,
som påminna om paddan, hvilken äfvenledes påstås
hafva "ond blick". Ofta bär han, för att dölja sina
förskräckliga ögon, hvita eller gröna glasögon,
i hvilket sednare fall han är en af de farligaste,
mot hvilken man ej nog kan vara på sin vakt.

För den fara, som vidskepelsen sålunda skapat,
har den menskliga sjelfbevarelsedriften påfunnit
olika försvarsmedel. Det mest använda, alltså
det hvartill man har största förtroendet, är en
hornformig talisman. I Neapel ser man i allmänt bruk
små prydnader i form af horn, tillverkade af de mest
olikartade ämnen. Man bär sådana små horn på sig
beständigt, man har sådana på sin toalett, på sina
möbler, öfver fönsterna på sitt hus. Så snart man tror
sig möta en jettatore, vare sig ute eller inne, vänder
man hornet mot honom – och är frälst för de svåra
eller obehagliga följder, hans basiliskblick skulle
framkalla. Det anses alls icke som en ohöflighet
att på detta sätt vända hornet mot en person, och
den inom alla klasser rådande vidskepelsen har äfven
gjort bruket af denna talisman allmänt.

Tron på den "onda blicken" är emellertid icke
inskränkt till Italien, icke ens till de katolska
länderna. Den räknar till och med inom vårt land
många bekännare. Vi behöfva



illustration placeholder

Under en luftfärd: Ballongen Neptun ankrar vid stranden.

(Tillhör art. "Upptäcktsresor i lufthafvet". Se sid. 103.)



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:01:39 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1873/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free