Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bilder ur vårt lands odlingshistoria. Bias. - Skurugatan. H. A. W. Ln.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Hofberg har af sitt verk »Nerikes gamla minnen» gjort en
folkbok, en skolbok, och samlaren af våra folkvisor,
upptecknaren af våra runstenar, Richard Dybeck, har liksom
Mandelgren under resor genom hela riket väckt uppmärksamhet
och intresse hos folket för våra förut vanvårdade fornminnen.
Staten har ock i sin tjenst anställde forskare och ordnare af
fornminnen, hvilkas uppgifter dock mindre beröra sjelfva
folkets närmaste intressen.
Våra fäder invandrade hit ungefär vid Kristi födelse, och
första århundradet af deras vistelse här kallas sagotiden eller
jern-åldern. Under denna tid begagnades prydnader af tunna
guldplåtar, liknande mynt (fig. 1–5), hvilka af fornforskare
kallas bracteater. På dessa finnes en mängd fantastiska
figurer, om hvilkas betydelse man länge sväfvade i ovisshet, men
som nyligen visats vara bilder ur de nordiska sagorna. Så
visar oss figuren 1 en krigare, som sticker ett finger i
munnen. Det är Ragnar Lodbroks svärfar Sigurd Fafnesbane,
som enligt sagan dräpte ormen Fafne, stekte hans
hjerta och smakade på det. Djuret till venster om honom
har mahn och är hans häst Grane. Ofvanför hästen ser man
en fågel, som alltid varnar Sigurd mot stundande faror.
Figuren 2 visar huru fågeln sitter på Sigurds haka.
Vidare ser man huru Sigurd sticker sin hand i Fafnes gap.
Framför Sigurd ser man en hjort eller hind, hvilken liksom
Sigurd trampar på två sammanringlade ormar. Sigurd blef
nämligen enligt en saga uppammad af en hind. Man kan
ock gissa, att bilden afser Ragnar Lodbroks strid med
lindormen för Thora Borgarhjort.
Figuren 3 visar antagligen Ragnar Lodbroks strid med
lindormen, hvilken lindat sig kring hjelten, så att man ser
ormens stjert till höger om svärdet.
Figuren 4 tyckes föreställa Sigurd Fafnesbanes häst Grane,
hvilken är lastad med bytet efter Sigurds seger.
Smedsverktygen under hästen antyda den i samma sagor förekommande
Regin Smed, Sigurds fosterfader.
Möjligen kan fig. 5 föreställa Ragnar Lodbroks död i
ormgropen.
Dylika antaganden stödja sig icke uteslutande på dessa
få figurer, utan på en mängd liknande å andra bracteater.
Ytterligare bekräftelser hafva vunnits af fornlemningar, å
hvilka den tidens torftiga konst sökt i bild framställa de
hjeltegestalter som träda oss till möte i de isländska sagorna.
På en träportal från en norsk kyrka finnes hela Sigurds-sagan
med alla dess enskiltheter utskuren. Professor Säve har visat
oss samma saga framställd i enskilthet på svenska runstenar,
och det är en möjlighet, att erinringar om de gamla sagorna,
t. ex. om hästen Grane och fåglarne, finnas på väfnader af
allmogen för omkring ett århundrade sedan. Mönstren äro
urgamla, men medvetandet om deras inre betydelse har gått
förlorad. Förtjensten af dylika väfnaders första uppmärksammande
och tillvaratagande tillkommer herr Mandelgren.
Beträffande bracteaterne, voro de ursprungligen barbariska
afbildningar af vest- och öst-romerska mynt. Men de
hafva blott prägel på en sida, och af fig. 1, 2 och 5 finner
man, att de varit ämnade att hängas på snören och begagnas
till prydnader. På flere finner man runor, såsom här å n:is
1 och 2. Sådana runor eller skriftecken bibehöllo sig hos
allmogen långt in i den historiska tiden eller medeltiden, under
det de mer bildade begagnade latinska bokstäfver. Ända till
våra dagar hafva runor bibehållit sig dels på runstafvar och
ännu sednare med några förändringar i äldre bönders och hela
slägters eller gårdars bomärken.
De här afbildade bracteaterne torde vara från 600- eller
700-talet. De äro bland de yngsta, ty de äldre framställde
ej de för den gryende nordiska konsten egendomliga drak- och
ormslingorna och runorna, utan liknade mer sina romerska
förebilder.
Utrymmet medgifver oss ej att vidare skrifva text till
dessa våra fäders illustrationer af deras litteratur. Vi måste
hänvisa till den tidens familj-journal, den gamla Eddan med
dess många förklaringar och uttydningar af sednare datum.
Bias.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>