- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 12, årgång 1873 /
168

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mendelssohn. W. B. - Malmö slott. H. A. W. Ln.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tanken. Stundom hände ock att hans stora förkärlek
för det polyfona skrifsättet urartade till en lärd
formalism. Men dessa svagheter äro endast solfläckar,
hvilka ej förmå skymma den oförgängliga glansen af
de verk hvari Mendelssohns genius talar.

*



Felix Mendelssohn-Bartholdy föddes i Hamburg den
3 Februari 1809 och var son af en rik bankir samt
sonson till den berömde israelitiske filosofen Moses
Mendelssohn; tillnamnet Bartholdy antog han efter sin
moder. Redan i hans tredje lefnadsår öfverflyttade
familjen till Berlin. Från barndomen omgifven af
konstens och vetenskapens förnämsta notabiliteter
och rikt begåfvad af naturen, gjorde han snart
jätteframsteg i musiken såväl som i humanistisk
bildning. I kompositionen var Zelter, i pianospelet
L. Berger och Moscheles hans lärare, hvilken sistnämde
dock förklarade att han ingenting mera kunde lära
honom.

Sedan gossen komponerat sina första verk, förde den
försigtige fadren honom för säkerhetens skull till
Cherubini i Paris och erhöll af denna öfverlägsna
auktoritet full visshet om sonens kallelse till
konstnärsskapet. Dessutom måste ynglingen i 2 år
studera humaniora vid universitetet i Berlin. Redan
vid 17 års ålder komponerade han sin förträffliga
ouverture till »Sommarnattsdrömmen», och kort
derefter »Meeresstille und glückliche Fahrt"
samt »Hebriderna». Man kan således säga att
hans ynglingsprodukter stå i full jemnbredd med
mannaåldrens: ett fenomen som saknar motstycke i
konsthistorien. Sin första pianokonsert (G-moll)
och Hebriderna uppförde han med oerhörd sensation
i philharmoniska sällskapet i London, 1832. Från
England utgick ock hans verldsrykte, då man deremot i
Berlin visade sig temmeligen afvog mot honom. Sålunda
hindrade afund och intriger hans erhållande af den
lediga dirigentplatsen vid sångakademien, såsom det
säges till följd af de äldre fruarnes inflytande,
hvilka funno det vådligt att ställa en ung man i
spetsen för ett samfund i hvilket så många unga damer
befunno sig.
Efter någon tids anställning i Düsseldorf, antog
han 1835 en inbjudning till Leipzig för att leda
Gewandhauskonserterna, och här började han en
period af storartad och mångsidig verksamhet. År
1841 kallades han af den konstälskande konung
Friedrich Wilhelm IV såsom kunglig kapellmästare
till Berlin; dock återvände han snart till
Leipzig och sina kära Gewandhauskonserter. Men
här hade bladet vändt sig: hans talrika afundsmän,
hvilka hans obegränsade anseende varit en nagel
i ögat, hade begagnat tillfället att motarbeta
honom och uti R. Schumann uppställa en motprofet,
liksom man sednare emot Meyerbeer uppställde en
motprofet i R. Wagner. Emellertid stiftade han 1843
konservatoriet i Leipzig, hvarvid han sjelf, jemte
David, Hauptmann, Schumann, Moscheles med flera,
äfven fungerade såsom lärare. Verkets styrelse ville
han aldrig mottaga. År 1843 kallades han åter till
Berlin såsom generalmusikdirektör och skref nu,
på konungens önskan, sin fullständiga musik till
Midsommarnattsdrömmen, som till en början uppfördes
på hofteatern i Potsdam med Tiecks biträde, men snart
beundrades på alla Tysklands större teatrar.

År 1844 begärde Mendelssohn sitt afsked, hvilket
konungen ogerna beviljade honom. Han ville mera
ostördt egna sig åt kompositionen och skref nu sin
musik till Oedipus på Kolonos, till Athalie samt
fulländade 1846 sin Elias, hvars första uppförande på
musikfesten i Birmingham han sjelf dirigerade. Men
dessa oerhörda ansträngningar förstörde hans fina
organisation. För att hämta sig begaf han sig till
Schweiz, men arbetade härunder oaflåtligt på sitt
oratorium Kristus och på operan Loreley. Sedan han
om hösten 1847 återvändt till Leipzig, träffades
han helt hastigt af ett nervslag, som den 4 November
samma år slutade hans dagar. Sällan har ett dödsfall
väckt ett så allmänt deltagande i hela den bildade
verlden; sällan har ock någon konstnär gjort sig
så förtjent deraf. Ty han betraktade sin konst
såsom en helig mission, för hvars uppfyllande
han, oaktadt sin oberoende samhällsställning,
offrade sin beqvämlighet, sin helsa, sitt lif.

W. B.




illustration placeholder
Malmöhus slott.
(Teckning af C. S. Hallbeck. - Tillhör art. å sid. 170.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:01:39 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1873/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free