- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 12, årgång 1873 /
282

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tårens naturalhistoria. Ett humoristiskt föredrag. - Vexlande öden. En berättelse af Turdus Merula. (Forts. o. slut fr. föreg. häfte sid. 256.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


tecken, hvilket är en illustration och bekräftelse
på den gamla satsen: menniskan är icke skapad för
glädjen! Är glädjen allt för stor att kunna få rum
i hjerterummet, så måste den hos smärtan upptaga
ett litet tårelån, som har en hög kurs på känslornas
börs. Äfven det stora, det känslorna öfverväldigande
kristalliserar i tårar. ’Det sköna, upphöjda,
fullkomliga är alltid rörande’, säger Schiller.

Hundratals känslor finna sitt uttryck genom tårarnas
språk. Säkerligen är det smärtans modersmål. Men det
står här vid lag på kosmopolitisk ståndpunkt. När
ur spillrorna af Babels torn hundratals språk växte
upp, till plåga för gymnasister och pensionärer,
var det dock ett, som blef universalspråk, tårarnas
språk, som hvar och en känner, som hvar och en
förstår, som hvar och en talar, från nordpolen till
sydpolen. Det är menniskans, det är det menskligas
språk. Det är hjertats rätta språk. Det har sin egen
grammatik, sin etymologi. Det har sitt perfektum,
sitt plusquamperfektum, tårar, som fällas öfver det
förflutna, och tårar, som begråta det länge sedan
förflutna. Det har sitt futurum, hoppets, bönens, de
fromma och icke fromma önskningarnas tårar. Tåren
är ett utropstecken, den är ett frågetecken –
med afseende på ödet. Man kan, enligt Talleyrand,
begagna den för att dölja sina tankar och känslor. Så
mångtydiga, så mycket- och intetsägande äro tårarne,
att man ibland behöfde en Lavater, som förstode att
spinna och utspinna den filologiska Ariadne-tråden
i tårarnas språklabyrint och med ledtråden i hand
förkunna oss utslaget: Hinc illæ lacrimæ!

Tåren är sanningens spegel och ett verktyg för
lögnen. Han är qvicksilfret i känslans termometer. Han
är oskuldens dagg, dygdens ädelsten, kärlekens bikt
och lidelsens blixt. Han är ångerns fläckvatten,
bestämdt att ur själen borttvätta mången gammal
fläck. Han är tacksamhetens silfvermynt, skilsmessans
skiljemynt, hyckleriets falskmynt. Han är qvittot
på en moralisk eller omoralisk skuld, liqviden för en
mottagen verbal- eller realinjurie, en anvisning på
firman »Nemesis & C:o».

En kemiskt-moralisk undersökning lärer, att tårarne
icke endast äro salta. De äro ljufva, de innehålla en
viss bitterhet, ja, det finnes till och med giftiga
tårar.

        Med sina brännande tårar
        Har mig den qvinnan förgiftat!

Det finnes sköna och osköna tårar. På tårarnas
flod tumla sig gratierna, på tårarnas flod lida de
skeppsbrott. Det finnes oemotståndliga och outhärdliga
tårar. Somliga menniskor gråta så oestetiskt, att man
kan skratta af bara sympati, men det gifves äfven
tårar så sköna, att man kan förälska sig i dem och
deras källa.

Så olika som menniskors känslor kunna vara, så olika
är ock dessa känslors vattenledning, tårarne. Att
ha lätt och svårt för att gråta, att gråta mycket
eller gråta litet, är rent individuelt. Det finnes
menniskor, som alltid kunna gråta. Tårarne stå hvarje
ögonblick till deras disposition, ungefär som en
kassa, hvarur de när som helst kunna liqvidera sina
känslor. Allting upprör dem, och knappt har någonting
rört dem, knappt har den obetydligaste smärta
borrat sig ned i hjertat, så ser man fontänerna
spela. Känslorna hinna knappt födas, innan de också
skola döpas i ögonen. Så lyckliga och så tårrika äro
icke alla menniskor. Hos rätt mången måste smärtan
skära djupt i hjertat, innan en enda liten tår tillrar
fram. Men ve den, som fullständigt upphört att gråta,
ve den, hvars tårsäckar göra strike och välta hela
besväret på smärtan, att i hjertats djup arbeta med
pustar, hammare och städ!

Fruntimmerna äro minst utsatta för en sådan
strike. Qvinnan har fått ett patent på tårar, som hon
använder för alla möjliga känslor och vid de mest
olika tillfällen. För dem är tåren ingen medicin,
som de njuta droppvis. Om de gråta, så gråta de sig
mätta – och ändå få de aldrig gråta ut. Fruntimmerna
svärma så gerna bland molnen, och från moln till
regn är blott ett steg. De fatta mycket lätt eld,
men finna lika lätt vatten att släcka med.

Det är lustigt att se, huru mycket ett fruntimmer kan
gråta. Hon gråter icke blott när hon måste, hon gråter
också när hon vill. Hon icke blott gråter, om hon
lider; hon lider, om hon icke får gråta. Tårarne äro
hennes andra, ja tredje och fjerde natur. Smärta och
fröjd, bekymmer och egensinne, pjunk och svartsjuka,
moderskärlek och husträtor sättas hastigt och
behändigt under vatten; till och med de uppfyllda
förhoppningarne få ibland en påspädning. Om hjertat
är för fullt, rinner det öfver i ögonen. Ögat är
munnens farligaste konkurrent. De båda konkurrenterna
behöfva derföre icke vara fiendtliga, tvärtom,
de taga hvarandra ömsesidigt under armarne. Tåren
är blott läpparnes högre instans. Hvad de sednare
icke lyckas ernå med allt sitt besvär, det vinner
tåren med lätthet. När tungan tröttnar och lungorna
svika, så använder frun alltid tårarne som trogna
bundsförvandter, som ett säkert vapen, som ett
ultima ratio. När tungan sträcker gevär och logiken
gör fiasko i sitt försök att bevisa det oafvisliga
behofvet af en robe, en krage eller spetsslöja, då
uppträda tårarne som statsmakt – och den kärleksfulle
maken blir dömd att betala kostnaderna.

Ja, tåren är det svaga slägtets svaga sida, men
äfven dess styrka och dess storhet. Huru skön är
ej qvinnotåren, när den meddelar full amnesti, när
den, likt regnbågen, genomströmmad af kärlekens sol,
förkunnar att stridens syndaflod är öfver och friden
återställd i hemmet och familjen.

Och hvad gifves väl skönare, heligare, mera upphöjdt
än en ensam tår i den älskande ungmöns ögonhår,
en tår, hvari hela hennes själ afspeglar sig, likt
morgonsolen i rosenknoppens daggdroppe. Helt rädd
har den vågat sig fram ur hjertats djup, för att
infatta kärlekens blyga hemlighet i sin perla och
i en tårtransparent illustrera hvad hjertat känner:
Jag är så lycklig, att ingen kan vara så lycklig på
hela vida jorden!

Ja, hvad vore verlden utan qvinnor, och hvad vore
qvinnorna utan tårar? Qvinnan är skapelsens perla
och – perlor betyda tårar!

Vexlande öden.



En berättelse af Turdus Merula.

(Forts. o. slut fr. föreg. häfte sid. 256.)

IV.

Skalderna besjunga skönheten och behaget af vinterdagen
i den höga norden, då solen glimmar blank genom den
rena luften, skidan slinter lätt öfver drifvan,
bjellrorna klinga muntert och snögubben gapar
i vädret med sin hvita pels. Vi vilja visst icke
underkänna giltigheten af deras hänryckning, endast
anmärka, att man, för att tillbörligt kunna njuta
alla dessa behag, bör äga starka nerver, ungdom,
lifligt blod och frisk lefnadslust. När temperaturen
i veckor och månader fortfar att vexla mellan 20-40
grader under fryspunkten,
stelna slutligen både kropp och själ hos den, som icke
äger inom sig en kraftig reaktionsförmåga. Vintern i
höga norden är visserligen skön, men det är en kall,
hård skönhet. Under hennes långa famntag smyger sig
en blytyngd öfver sinnet, det domnar, och bottenfryser
mången gång. Men äro själ och hjerta varma och unga –
och så äro de ju alltid hos skalderne – förmå de nog
att värna sig mot henne.

Det är just en sådan kall vinterdag, då knutarne
smälla och drifvan knarrar under fotstegen,
vi å nyo besöka Elsas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:01:39 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1873/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free